کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه دمپخت کازرونی

طرز تهیه دمپخت کازرونی

  • پرهزینه
  • سخت
  • 5 نفر
  • 90 دقیقه

امروز با دستور تهیه دمپخت کازرونی در خدمتتون هستیم و امیدوارم این غذای خوشمزه و سنتی رو تهیه کنید و ازش لذت ببرید. بطور کلی دمپخت از اون غذاهایی هست که میتونید خیلی برای خودتون و مطابق سلیقتون تغییرش بدید! مثلا میتونید بجای گوشت از مرغ استفاده کنید یا اینکه عدس رو جایگزین لوبیا کنید […]

مواد لازم برای تهیه دمپخت کازرونی

  • برنج 4 پیمانه
  • گوشت گوسفند حدود 300 گرم
  • کلم قمری یک عدد
  • لوبیا چشم بلبلی نصف پیمانه
  • پیاز زرد یک عدد بزرگ
  • رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری
  • ترخون خشک یک قاشق غذاخوری
  • سیر خشک 3 حبه
  • شوید تازه حدود 300 گرم
  • دارچین و زنجبیل نصف قاشق چایخوری سرخالی
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه

امروز با دستور تهیه دمپخت کازرونی در خدمتتون هستیم و امیدوارم این غذای خوشمزه و سنتی رو تهیه کنید و ازش لذت ببرید. بطور کلی دمپخت از اون غذاهایی هست که میتونید خیلی برای خودتون و مطابق سلیقتون تغییرش بدید! مثلا میتونید بجای گوشت از مرغ استفاده کنید یا اینکه عدس رو جایگزین لوبیا کنید و…

دمپخت کازرونی در شهرهای استان بوشهر و شیراز محبوبیت زیادی داره و یک غذای سنگین پرزحمت و البته پرهزینه محسوب میشه. دمپخت کازرونی در جاهای مختلف با رسپی‌های متنوعی تهیه و طبخ میشه و ما سعی کردیم یکی از بهترین و اصیلترین دستورهای تهیه این غذا رو برای شما نشر بدیم.

دستور پخت دمپخت کازرونی اصیل و خوشمزه

  1. برای شروع باید لوبیا چشم بلبلی رو خیس بدیم ، حداقل 2 ساعت زمان نیاز هست برای این کار اما بهتره که 12 ساعت اون رو خیس بدیم و این بین هم 2 بار آبش رو عوض کنیم. برنج رو هم باید همراه کمی نمک خیس کنیم که البته زمان زیادی لازم نیست و حدود نیم ساعت هم کار رو برای ما جمع میکنه!
  2. تو این مرحله میریم سراغ سبزیجاتمون. با پیاز شروع میکنیم و اون رو ایتدا تمیز میکنیم و روی تخته نگینی خردش میکنیم. بعدش میریم سراغ سیر و با رنده ریز کارشو میسازیم! شوید رو میشوریم و بعدش پاک میکنیم و داخل آبکش میذاریم تا خشک بشه و بعدش خردش میکنیم. کلم قمری رو میشوریم و بعد از اینکه خشک شد اونو به تکه های ریز تقسیمش میکنیم. (اندازه کلم ها تا حد زیادی به خودتون بستگی داره و میتونید مطابق سلیقه خودتون ریز یا درشت خردشون کنید)
  3. برای پخت غذا به زودپز یا یک قابلمه با درب کیپ نیاز داریم. داخل قابلمه مقدار کمی روغن میریزیم و بعدش پیاز نگینی رو با کمی زردچوبه داخلش تفت میدیم تا بافتش نرم بشه. 300 گرم گوشت داشتیم که 5 قسمتش میکنیم و به قابلمه انتقال میدیم تا سطحش طلایی بشه و از خام بودن در بیاد. وقتی که تمام گوشت طلایی شد نوبت اضافه کردن ادویه هاست ، دارچین و زنجبیل رو مواد داخل قابله اضافه میکنیم. (بعضیا پودر لیمو هم استفاده میکنن که اون دیگه اختیاره) تو این مرحله کمر قمری رو به قابلمه اضافه میکنیم و کمی مواد رو هم میزنیم تا ادویه به گوشت و کلم بگیره. در قابلمه رو میبندیم و حدود 5 دقیقه با حرارت متوسط زمانم میدیم تا کلم آب بندازه و موادمون بخار پز بشن. حالا یک پارچ آب سرد اضافه میکنیم تا به مواد شوک بدیم ، درب قابلمه/زودپز رو میبندیم و حداقل یک ساعت فرصت میدیم تا گوشت بخوبی پخته بشه. (زمان پخت بستگی به حرارت و استفاده شما از زودپز داره)
  4. گوشت رو از ظرف خارج میکنیم ، با توجه به اینکه از گوشت گوسفندی استفاده کردیم ، اگه چربی اضافی داشت اونها رو هم جدا کنید از گوشت. فقط توجه کنید که داخل قابلمه نباید بیشتر از دو لیوان آب باشه ، چون تو مرحله بعدی برنجمون وا میره ، پس اگه آب بیشتری داخل قابلمه هست اجازه بدید تبخیر بشه.
  5. بنا به سلیقه خودتون میتونید گوشت رو بکوبید یا اینکه ریش ریش کنید و یا حتی همونطوری کامل و تکه ای داخل غذا بکشید.
  6. سیر ، شوید و ترخون رو به قابلمه اضافه کنید و کمی هم بزنید. گوشت رو هم برگردونید به قابلمه و وقتی کمی جوش خورد برنج رو آبکش کنید و با کمی روغن به مواد اضافه کنید و هم بزنید. از اینجا به بعدش دیگه باید منتظر بمونید تا برنجتون دم بکشه و کار تمومه.
    فقط اینکه اگر حس کردید برنج داره خشک میشه یه مقدار آب جوش بهش اضافه کنید و اگر هم برنج شل و شفته بود حرارت رو زیاد کنید تا سریعتر آب اضافی تبخیر شه.
  7. در پایان میتونید غذا رو همراه با نارنج و یا لیمو ترش تازه سرو کنید و بعنوان چاشنی از انواع ترشی ، سبزیجات تازه ، ماست و یا سالاد شیرازی استفاده کنید.

* در مورد خواص کلم قمری باید بگم که این گیاه سرشار از ویتامین C، فیبر و مواد معدنی نظیر پتاسیم است. از آنجا که این گیاه مزه‌ی دلپذیر و ارزش غذایی بسیار بالایی داره، توسط بسیاری از متخصصان علوم تغذیه به عنوان یک انتخاب سالم در رژیم های غذایی مورد استفاده قرار می‌گیره.

بازدید : 144 / برچسب‌ها : ،

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.