کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه ماهی شکم پر

طرز تهیه ماهی شکم پر

  • متوسط
  • متوسط
  • 3 نفر
  • 45 دقیقه

شما اهل هر کجای ایران هم که باشید حتما اسم ماهی شکم پر به گوشتون خورده! یک غذای بسیار لذیذ و خوشمزه بویژه برای دوستداران غذاهای دریایی که بخاطر ظاهر زیبایی که داره ، برای مجالس و مهمانی ها بسیار گزینه مناسب و البته با قیمتهای فعلی ماهی ، پرهزینه و گران قیمت محسوب میشه. […]

مواد لازم برای تهیه ماهی شکم پر

  • ماهی 1 عدد
  • سیر 2 عدد
  • گردو ریز خرد شده 2 قاشق غذا خوری
  • رب انار 3 قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • آبلیمو به میزان لازم
  • گشنیز ، جعفری و نعنا300 گرم

شما اهل هر کجای ایران هم که باشید حتما اسم ماهی شکم پر به گوشتون خورده! یک غذای بسیار لذیذ و خوشمزه بویژه برای دوستداران غذاهای دریایی که بخاطر ظاهر زیبایی که داره ، برای مجالس و مهمانی ها بسیار گزینه مناسب و البته با قیمتهای فعلی ماهی ، پرهزینه و گران قیمت محسوب میشه. ماهی شکم پر در شمال و جنوب کشور به اشکال مختلف و سبزیجات متنوعی تهیه میشه ، اما به دلیل تنوع سبزیجات در استانهای شمالی ، مواد میانی این غذا به سبک شمالی (گیلانی) لذیذتر و البته متنوع تر هستند.

توجه داشته باشید که انتخاب نوع ماهی به سلیقه شما بستگی داره ، تقریبا تمام ماهی های جنوب برای این غذا مناسب هستند ، اما در مورد ماهی های شمال ، بهترین انتخاب میتونه ماهی سفید باشه که ترکیبش با سبزیجات طعم و عطر دلنشینی رو پدید میاره. (استفاده از ماهی سفید دریای خزر یک ایراد بزرگ هم داره که مربوط به تیغ و استخوان های ریز پر تعدادش هست که باید در هنگام سرو و میل کردن ، مراقب اونها باشید. این ضعف در مورد ماهی های جنوبی وجود نداره چراکه اغلب استخوان های بزرگ دارن که براحتی قابل تشخیص و جدا کردن هست.)

در ادامه این مطلب با مجله آشپزی و شیرینی پزی کوک یاب همراه باشید تا شما را با دستور تهیه این غذای جذاب آشنا کنیم.

دستور پخت ماهی شکم پر

برای درست کردن ماهی شکم پر ابتدا ماهی رو از قسمت طولی برش می زنیم و داخل شکمش رو خالی می کنیم سپس ماهی رو خوب تمیز کرده و می شوریم و بعد 300 گرم سبزی شامل گشنیز ، نعنا و جعفری داریم که ابتدا اون ها رو شسته و سپس ساطوری می کنیم و بعد رب انار رو به سبزی ها اضافه می کنیم و سپس نمک و فلفل و گردو خرد شده رو هم به مواد اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم.

در این مرحله مواد رو داخل تابه ای می ریزیم و کمی تفت می دیم تا از حالت خامی در بیاد و بعد کمی آب لیمو و نمک رو ترکیب کرده و با فرچه به همه جای ماهی می میمالیم سپس 2/3  مواد رو داخل شکم ماهی می ریزیم و  باقی مواد رو نگه می داریم سپس با استفاده از نخ مخصوص شکم ماهی رو می دوزیم. سپس ماهی شکم پر رو داخل تابه ای که روی حرارت ملایم قرار دادیم به همراه کمی روغن می گذاریم که بپزه.
وقتی که یک طرف ماهی سرخ شد بر می گردونیم تا طرف دیگرش هم سرخ بشه و وقتی که هر دو طرفش سرخ شد مواد داخل شکم ماهی رو که کمی ازش کنار گذاشته بودیم با یک استکان آب حل کرده و روی ماهی می ریزیم ، سپس درب تابه رو می گذاریم تا بپزه و مواد جذب ماهی بشه و ماهی کامل طعم دار بشه سپس می تونیم حرارت رو خاموش کنیم.

خواص ماهی شکم پر

ماهی غنی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین D است که به سلامتی استخوان‌ها، قلب و مغز کمک می‌کند. همچنین گردو و سبزیجات استفاده شده در این غذا ، طبع سرد ماهی را که برای بسیاری از افراد ناخوشایند و موجب سردرد و سرد مزاجی میشود ، میگیرد.

بازدید : 53 / برچسب‌ها : ،

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.