کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه کتلت شیرازی

طرز تهیه کتلت شیرازی

  • اقتصادی
  • ساده
  • 4 نفر
  • 55 دقیقه

کتلت شیرازی یک غذای اصیل و معروف شیرازی هست که شباهت بسیار زیادی به کوکو سیب زمینی داره ، مهمترین تفاوت این دو عدم وجود تخم مرغ در کتلت شیرازی هست و البته استفاده از چند نوع ادویه معطر و البته آرد سوخاری. این غذا که اون رو با نام کتلت بازاری هم میشناسن ، […]

مواد لازم برای تهیه کتلت شیرازی

  • سیب زمینی 4 عدد بزرگ (حدود 1 کیلوگرم)
  • آرد سوخاری نصف لیوان
  • یک قاشق چایخوری زردچوبه (سرخالی)
  • یک قاشق چایخوری پودر پیاز
  • یک قاشق چایخوری پودر پاپریکا
  • نصف قاشق چایخوری پودر سیر
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

کتلت شیرازی یک غذای اصیل و معروف شیرازی هست که شباهت بسیار زیادی به کوکو سیب زمینی داره ، مهمترین تفاوت این دو عدم وجود تخم مرغ در کتلت شیرازی هست و البته استفاده از چند نوع ادویه معطر و البته آرد سوخاری. این غذا که اون رو با نام کتلت بازاری هم میشناسن ، در بسیاری از رستوران ها و غذاخوری های شیراز طبخ میشه. با مجله آشپزی کوک یاب همراه باشید تا شما را با بهترین دستور تهیه کتلت شیرازی آشنا کنیم.

راستی قبل از اینکه بریم سرغ آموزش این نکته رو هم داشته باشید که بجای تهیه آرد سوخاری میتونید از نان باگت یا ساندویچی استفاده کنید. به این شکل که اجازه بدید کامل خشک بشه (میتونید مدتی بیرون بذارید یا اینکه از خشک کن میوه ، هواپز و… استفاده کنید) بعد هم اون رو آسیاب کنید یا اینکه با استفاده از گوشتکوب حسابی خردش کنید تا ریز ریز بشه و به همین سادگی جایگزین آرد سوخاری شما آمادست.

دستور پخت کتلت سیب زمینی شیرازی بدون گوشت

  1. برای شروع کار باید سیبزمینی ها رو آبپز کنیم. مقداری آب ، نمک و سیب زمینی رو داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار میدیم تا زمانی که به خوبی پخته بشه و بافت سیب زمینی کاملا نرم شده باشه.
  2. در ادامه سیب زمینی های پخته رو پوست میگیریم و به یک ظرف گود منتقل میکنیم و بهش استراحت میدیم تا کاملا خنک بشه. بعدش با گوشت کوب حسابی سیب زمینی ها رو له میکنیم تا بافت کش داری پیدا کنن.آموزش درست کردن کتلت سیب زمینی شیرازی
  3. آرد سوخاری رو با ادویه ها که شامل زردچوبه ، پودر سیر ، پودر پیاز و پودر پاپریکا میشه مخلوط میکنیم و کم کم به ظرف سیب زمینی انتقال میدیم و حسابی ورز میدیم تا موادمون یکدست بشن. نمک و فلفل سیاه رو هم به مقدار دلخواه به مواد کتلتمون اضافه میکنیم.
  4. توجه داشته باشید که از اونجایی که این کتلت تخم مرغ نداره ، امکان وا رفتن و تغییر شکل در هنگام سرخ شدن زیاده. برای اینکه از این مورد جلوگیری کنیم باید حسابی مواد رو با هم ورز بدیم تا به قوام مناسبی برسیم.
  5. شکل سنتی کتلت شیرازی یک لوزی با سوراخی در وسطش هست ، پس ما هم به این شکل پایبند میمونیم و یک مشت کوچک از مواد رو برداشته و ابتدا اون رو به شکل یک کُره ، گرد میکنیم و بعد از دو طرف بهش فشار وارد میکنیم تا یک دایره مسطح ایجاد بشه. در انتها با دست بهش شکل لوزی میدیم و با یک چاقو وسطش رو باز میکنیم.شکل دادن کتلت شیرازی با دست
  6. کمی روغن داخل یک تابه بزرگ و مسطح میریزیم و اجازه میدیم خوب داغ بشه. کتلت ها رو داخل روغن سرخ میکنیم و دیگه تمام…کتلت شیرازی ما آمادست ، میتونیم همراه با گوجه ، خیارشور ، سبزیجات تازه ، ترشی ، سس کچاپ ، سس سیر و…بصورت پرسی یا ساندویچ شده سرو کنیم.

* برای اینکه کتلتمون مزه بهتری داشته باشه و یا برای پذیرایی و مهمانی ازش استفاده کنیم ، میتونیم مقداری واویشکای گوشت چرخ کرده (یا حالا با سویا) آماده کنیم و مقداری از اون رو داخل کتلت استفاده کنیم. فقط توجه کنید که به هیچ وجه واویشکا رو با مواد مخلوط نکنید و فقط موقع شکل دادن کتلت ، یک قاشق چایخوری از موادمون رو داخل کتلت پر میکنیم و ادامه کار …

بازدید : 211 / برچسب‌ها : ، ،

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.