کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز پخت دلمه برگ مو

طرز پخت دلمه برگ مو

  • پرهزینه
  • خیلی سخت
  • 4 نفر
  • 150 دقیقه

دلمه برگ مو یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی ایرانی هست که در سراسر کشور طبخ میشد. این غذا از برگ درخت مو (انگور)، برنج، گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات و ادویه جات تهیه می‌شود. دلمه برگ مو معمولا به‌عنوان یک وعده غذایی اصلی سرو میشه و میتونید اون رو با انواع سس‌ها مانند سس گوجه‌فرنگی، سس ماست […]

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو

  • برنج دو پیمانه
  • لپه یک پیمانه
  • گوشت چرخ کرده 250 گرم
  • سبزی دلمه‌ای 200 گرم
  • پیاز متوسط 2 عدد
  • برگ مو به تعداد دلخواه (حداقل 20 عدد برای این مقدار مواد)
  • یک فنجان سرکه
  • دو قاشق غذاخوری شکر
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار کافی

دلمه برگ مو یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی ایرانی هست که در سراسر کشور طبخ میشد. این غذا از برگ درخت مو (انگور)، برنج، گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات و ادویه جات تهیه می‌شود. دلمه برگ مو معمولا به‌عنوان یک وعده غذایی اصلی سرو میشه و میتونید اون رو با انواع سس‌ها مانند سس گوجه‌فرنگی، سس ماست یا سس سیر میل کنید. اگر دلمه رو درست و با حوصله بپیچید، بر خلاف بسیاری از غذاهای ایرانی، ظاهری زیبا و هیجان‌انگیز خواهد داشت و کاملا مناسب مجالس خواهد‌بود.

دلمه برگ مو یک غذای خوشمزه و مغذی است که از دیرباز در ایران تهیه میشد. این غذا قدمتی چند هزار ساله دارد و در کتب آشپزی قدیمی نیز به آن اشاره شده است. دلمه برگ مو در مناطق مختلف ایران با مواد مختلفی تهیه می‌شود، اما مواد اصلی آن شامل برگ‌های مو، برنج، گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات و ادویه‌جات است.دستور تهیه دلمه برگ مو مجلسی

دستور تهیه دلمه برگ مو مجلسی

چند ساعت پیش از شروع کار، لپه ها را داخل یک ظرف مناسب ریخته و اجازه میدهیم به قدر کافی خیس بخورد تا نفخ آن گرفته شود و بعد آنرا آبکش میکنیم.

  1. با لپه‌ها شروع میکنیم. اول اونها رو داخل قابلمه ریخته و بعد دو لیوان آب بهشون اضافه میکنیم. روی شعله با حرارت بالا قرار میدیم و اجازه میدیم تا آب به جوش برسه، بعد شعله رو ملایم میکنیم تا به آرامی لپه‌ها بپزند. بعد از گذشت حدود 40 دقیقه لپه‌های پخته رو آبکش میکنیم و کنار میگذاریم.
  2. برنج رو داخل آب، خیس میدیم و یک قابلمه رو هم با آب و کمی نمک روی اجاق قرار میدیم تا جوش بیاد. بعدش برنج رو اضافه میکنیم و کمی هم میزنیم، منتظر میمونیم تا برنج پخته بشه و بعدش آبکش میکنیم.
  3. در حین پخت لپه، دست بکار میشیم تا باقی مواد رو آماده کنیم. اگه سبزی رو آماده تهیه کردید که هیچ! اگرنه شروع به پاک کردن سبزی میکنیم.
    سبزی مناسب برای دلمه برگ مو شامل سبزیهای معطر نظیر شوید، نعناع، جعفری، ترخون، شنبلیله، مرزه و حتی پیازچه هست. وقتی سبزی خشک شد باید اونها رو با سبزی خردکن یا ساطور ریز کنید.
  4. پیازها رو تمیز میکنیم و بعدش به شکل نگینی ریز خرد میکنیم. تابه رو با کمی روغن روی حرارت قرار داده، مقداری زردچوبه میریزیم و پیازها رو سرخ میکنیم تا شیشه‌ای بشن.
    وقتی به این مرحله رسیدیم، گوشت چرخ کرده رو اضافه میکنیم و کمی نمک و فلفل هم بهش میزنیم و تفت میدیم. فراموش نکنید که نمیخوایم کاملا مواد سرخ بشن، گوشت که رنگش عوض شد و آب پس داد کفایت میکنه. چون پخت این غذا دو مرحله ای هست و بعدا حسابی دلمه مغزپخت میشه.
  5. حالا سبزی رو اضافه میکنیم و کمی تفت میدیم تا رنگش تیره بشه. بعدش لپه و برنچ رو هم با مواد قاتی میکنیم و یه مقدار دیگه تفت میدیم. فقط چون برنج به شدت(!) قابلیت له شدن داره، آروم و ترجیحا با کفگیر چوبی مواد رو هم بزنید.
  6. برگ مو رو اگه خام استفاده کنیم، شکننده میشه و دلمه شکل خوبی پیدا نمیکنه و مواد ازش میزنه بیرون. برای جلوگیری از این اتفاق باید برگ مو رو یک دقیقه بجوشونید. داخل یک قابلمه بزرگ آب و مقداری نمک میریزیم و اجازه میدیم آب جوش بیاد. حالا برگ مو ها رو دونه دونه (برای اینکه به هم نچسبن) داخل آب جوش میکنیم و یک دقیقه بعد درشون میاریم.
  7. حالا باید دلمه ها رو بپیچیم. یک برگ رو جدا میکنیم ، (اگه سایزش خیلی کوچک بود، دوتا رو کنار هم قرار بدید) یک قاشق از موادی که آماده کردیم رو وسطش میریزیم. دوطرفش رو به داخل جمع میکنیم و برگ رو رول میکنیم. یک قابلمه گود برمیداریم، کمی روغن ریخته و دلمه ها رو داخلش میچینیم.
  8. یک لیوان آب و نصف فنجان روغن داخل قابلمه ریخته و درب آنرا میبنیدم. دلمه برگ مو را روی حرارت متوسط رو به پایین به مدت یک ساعت میپزیم.
  9. دو قاشق غذاخوری شکر و یک فنجان سرکه را با هم مخلوط میکنیم و بعد از گذشت یک ساعت، به قابلمه اضافه میکنیم. البته دلمه ها تا همینجا هم آماده سرو هستن! اما مزه سکنجبین یکی از طعم های دلچسب و محبوب دلمه برگ مو محسوب میشه. بعد از اضافه کردن ترکیب سرکه و شکر، یک ساعت دیگه دلمه ها رو با همون حرارت کم میپزیم و در نهایت کار جمع میشه.
  10. دلمه ها رو در ظرف مناسب ریخته و همراه سبزیجات تازه و لیمو ترش سرو و نوش جان کنید.

چند ترفند برای خوشمزه‌تر شدن دلمه برگ مو

  • اگر میخواید دلمه خوشمزه‌تری داشته باشید، پس از پایان کار و آماده شدن دلمه اونها رو در روغن فراوان سرخ کنید! کل فلسفه دلمه زیر سوال میره اما طعم و مزه خیلی خفنی ایجاد میکنه.
  • میتونید داخل دلمه از سبزیجات مختلفی نظیر هویج، کدو خورشی، فلفل دلمه / هالوپینو و… استفاده کنید.
  • اگه به طعم پنیر علاقه دارید، کمی پنیر پیتزا به مواد داخل دلمه اضافه کنید، جالب میشه حتما امتحان کنید. میتونید برای تست چندتا از دلمه ها رو به این شیوه بپیچید.چند ترفند برای خوشمزه‌تر شدن دلمه برگ مو

تاریخچه دلمه ایرانی

تاریخچه این غذا به هزاران سال پیش و ایران باستان برمیگرده! در اون زمان این غذا در دسترس مردم عادی بود و با برگ مو، برنج و چند ماده اولیه دیگه تهیه میشده. در قرن‌های بعدی، دلمه برگ مو به سایر کشورهای خاورمیانه و سراسر جهان راه پیدا کرد و به یک غذای محبوب تبدیل شد. امروزه، دلمه برگ مو در سراسر جهان شناخته شده است و یک غذای محبوب در بسیاری از کشورها است.

مهمترین خواص برگ مو

  • منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. برگ مو حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، C، K، آهن، کلسیم و منیزیم است. این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ سلامت ضروری هستند.
  • به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند. برگ مو حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که می‌توانند به کاهش کلسترول بد خون و محافظت از قلب و عروق کمک کنند.
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش. برگ مو حاوی فیبر است که برای سلامت گوارش ضروری است.
  • برگ مو دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی نیز است. این خواص می‌توانند به محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها کمک کنند.

بازدید : 108 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.