کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه تن ماهی

طرز تهیه تن ماهی

  • نفر
  • دقیقه

کنسرو تن ماهی یکی از غذاهای حاضری ، سریع ، خوشمزه و پرطرفدار است که البته این روزها قیمت آن سر به فلک میکشد! از این نوع کنسرو میتوانید برای تهیه انواع سالاد و غذاها استفاده کنید از سبزی پلو با تن ماهی گرفت تا املت تن ماهی و… در این مطلب از سایت کوک‌یاب […]

مواد لازم برای تهیه

کنسرو تن ماهی یکی از غذاهای حاضری ، سریع ، خوشمزه و پرطرفدار است که البته این روزها قیمت آن سر به فلک میکشد! از این نوع کنسرو میتوانید برای تهیه انواع سالاد و غذاها استفاده کنید از سبزی پلو با تن ماهی گرفت تا املت تن ماهی و… در این مطلب از سایت کوک‌یاب همراه باشید تا شما را با طرز تهیه کنسرو تن ماهی خانگی آشنا کنیم که اگر بتوانید ماهی هوور را تازه و با قیمت مناسب تهیه کنید ، میتوانید یک کنسرو اقتصادی ، با همان کیفیت کارخانه اما بدون افزودنی و بسیار سالم تهیه و مصرف کنید.

برای تهیه کنسرو تن ماهی معمولا از ماهی هوور استفاده میشود ، اما در کنار این ماهی ، کنسرو ماهی هوور مسقطی، گیدر یا زردباله، زرده و بادبان‌ماهی که با نام اسبک نیز شناخته میشود هم مورد استفاده قرار میگیرد. تمامی این ماهی ها در دریای جنوب که به آبهای آزاد متصل هستند یافت میشوند. از میان ماهی های دریای خزر تنها ماهی کیلکا بصورت کنسروی تهیه میشود که البته به لحاظ طعم و مزه و شکل ظاهری کلا تفاوت زیادی با ماهی های جنوب دارد! کیلکا یک ماهی کوچک است که طول آن به سختی از 10 سانت فراتر میرودو برای تهیه کنسرو تنها محتویان درون شکم ماهی خالی میشود و بخشی از سر آن جدا میشود و بصورت درسته و کامل کنسرو میشود. هر یک عدد کنسرو ماهی کیلکا حداقل حاوی 20 عدد ماهی میباشد.

طرز تهیه کنسرو تن ماهی جنوب با استفاده از ماهی هوور

همونطور که پیشتر اشاره کردیم ، ما در این دستور از ماهی هوور استفاده میکنیم ، این ماهی گوشت صاف و فیله ای دارد و بغیر از اسکلت اصلی ، تقریبا استخوان های ریز و کوچک در ماهی دیده نمیشود. شما میتوانید از هر نوع ماهی که در دسترس دارید برای تهیه کنسرو استفاده کنید. تنها نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که ماهی مورد استفاده تا حد امکان مقدار کمی استخوان (تیغ) داشته باشد. چراکه در مراحل تمیزکردن نمیتوانیم تمام تیغ های کوچک را جدا کنیم.
برای شروع تمام استخوان های اصلی و بزرگ را از ماهی جدا میکنیم ، پوست ، رگ و خطوط خونی و… رو هم تمیز میکنیم تا گوشت صاف و تمیز ماهی ، تنها چیزی باشه که وارد قابلمه میشه. (استخوانهای ریز ماهیهای جنوب در اثر حرارت و فشار آب داخل زودپز کاملا پخته و نرم میشن ، بنابراین نیاز نیست خیلی حساسیت به خرج بدید.)

فیله های ماهی رو باید به قطعات مربعی کوچک تقسیم کنیم. سه تا چهار سانتی متر ، ابعاد مناسب برای تهیه تن ماهی با کیفیت و کاملا پخته شده هست. تکه های خرده ریز باقیمونده رو هم نگه دارید ، چرا که میتونه فضای باقیمانده قوطی (شیشه) کنسرو رو پر کنه.
ماهی ها رو کف قابلمه زودپز میچینیم. یک سوم لیوان آب رو با نصف قاشق چایخوری نمک مخلوط میکنیم و یک قاشق چای خوری سرکه سفید هم بهش اضافه میکنیم و هم میزنیم و به داخل ظرف منتقل میکنیم (سرکه باعث میشه بافت گوشت ماهی نرم‌تر بشه).

کنسرو ماهی تن جنوب

برای 200 گرم ماهی حدود نصف استکان روغن مایع نیاز داریم که اون رو رو هم میریزیم داخل قابلمه. حالا درب زودپز رو محکم میبندیم و روی حرارت با شعله متوسط رو به پایین قرار میدیم. نکته مهمی که اینجا وجود داره اینه که سایز زودپز نباید خیلی بزرگ باشه ، یعنی اندازه زودپز باید یه طوری باشه که ماهی ها رو داخلش قرار میدید و آب و روغن رو بهش اضافه میکنید ،  آب حدود یک سانت از سطح گوشت بالاتر بیاد. اگه زودپز بزرگی دارید ماهی ها رو داخل یک قابلمه کوچک یا ظرف شیشه‌ای پیرکس قرار بدید و اون ظرف رو داخل زودپز بذارید ، حداقل نصف ارتفاع دیواره ظرف کوچک هم داخل زودپز آب بریزید.

تقریبا 30 تا 40 دقیقه زمان نیاز هست تا تن ماهی ما آماده بشه. بعد از اینکه تن ماهی پخته شد میتونیم اونها رو به شیشه های تمیز منتقل کنیم و تا مدت زمانی در حدود دو هفته در یخچال نگهداری کنیم.

برای طعم دار کردن تن ماهی گزینه های بیشماری در اختیار دارید و در این مورد میتونید ابتکار هم بخرج بدید و با انواع مواد غذایی که در اختیار دارید یا ادویه های دلخواه ، طعم های جدید و متنوعی به تن ماهی بدید. در ادامه مطلب به چند مورد اشاره کردیم که میتونید از اونها بهره ببرید ، اما یکی از بهترین روش های طعم دار کردن تن ماهی ، استفاده از شوید خشک هست. اگر قصد دارید تن ماهی رو با شوید طعم دار کنید میتونید برای 200 گرم فیله ماهی هوور از یک قاشق غذاخوری شوید خشک شده استفاده کنید که طعم فوق العاده خوبی به تن ماهی شما خواهد داد. همچنین در این دستور میتونید از روغن زیتون هم بجای روغن مایع استفاده کنید که طعن و عطر و سلامت غذا رو دو چندان خواهد کرد.

دستور تهیه کنسرو تن ماهی جنوب با استفاده از ماهی هوور

نکاتی برای تهیه تن ماهی با کیفیت و خوشمزه

  • اگر به طعم تند فلفل علاقه دارید میتوانید یک عدد فلفل قرمز خشک شده را به زودپز منتقل کنید تا عصاره آن در زمان پخت آزاد شده و کنسرو شما حسابی تند و تیز شود.
  • اگر قصد دارید مدت زمانی بیش از یک هفته کنسرو را در یخچال نگهداری کنید ، باید مقدار بیشتری نمک و روغن داخل قابلمه زودپز بریزید.
  • هر چقدر حجم ماهی‌ها بیشتر باشه ، کنسرو با کیفیت تر و خوشمزه تر میشه.
  • برای طعم دار کردن ماهی تن میتونید از گوجه های گیلاسی استفاده کنید ، ابتدا گوجه ها رو درسته داخل فر با مقداری روغن سرخ کنید. بعدش روغن رو جدا کنید و نصف گوجه ها رو له کنید ، در ادامهبا مقدار دلخواه تن ماهی مخلوط کنید و باقی گوجه ها رو هم به همون شکل درست بریزید داخل تن ماهی. میتونید از مقداری فلفل دلمه‌ای هم استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید در این روش ماندگاری کنسرو کاهش پیدا میکنه ، بنابراین ظرف مدت زمان کوتاهی باید اون رو مصرف کنید.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که اگر ماهی تن را با کیفیت مناسب و سالم مصرف کنیم ، بخش مهمی از نیازهای بدن را تامین میکند چراکه این فرآورده غذایی منبع غنی از آهن ، ویتامین D ، روی ، پتاسیم ، فسفر ، پروتئین ، ویتامین A و کلسیم است.

بازدید : 410 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.