کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه شش انداز

طرز تهیه شش انداز

  • متوسط
  • ساده
  • 5 نفر
  • 90 دقیقه

امروز می خوایم آموزش یک غذای اصیل ایرانی رو براتون قرار بدیم که اصالت اون مربوط به استان گیلان و شمال کشورمون هست. شش انداز یک خورش خوشمزه هست که شباهت زیادی به خورش فسنجان داره اما در این خورش از مرغ و گوشت استفاده نمی شه و همچنین در شش انداز بادمجان سرخ شده […]

مواد لازم برای تهیه شش انداز

  • مغز گردو 300 گرم
  • بادمجان 5 عدد
  • پیاز 1 عدد
  • رب انار 1 قاشق غذا خوری
  • نمک ، فلفل ، زردچوبه به میزان لازم

امروز می خوایم آموزش یک غذای اصیل ایرانی رو براتون قرار بدیم که اصالت اون مربوط به استان گیلان و شمال کشورمون هست.
شش انداز یک خورش خوشمزه هست که شباهت زیادی به خورش فسنجان داره اما در این خورش از مرغ و گوشت استفاده نمی شه و همچنین در شش انداز بادمجان سرخ شده استفاده شده که در ترکیبات خورش فسنجان وجود نداره.

دستور تهیه و پخت شش انداز

برای درست کردن شش انداز ابتدا گردو ها رو کامل آسیاب می کنیم و به شکل پوره در میاریم و بعد پیاز رو نگینی خرد کرده و داخل تابه تفت داده و به همراه کمی روغن سرخش می کنیم وقتی که پیاز ها کمی رنگ گرفتن و کاراملی شدن گردوی آسیاب شده رو بهش اضافه می کنیم و باهم تفت میدیم.

در این مرحله فلفل و زردچوبه رو اضافه می کنیم و سپس 3 پیمانه آب رو بهش اضافه می کنیم و اجازه می دیم که خورشمون به جوش بیاد و سپس حرارت رو کم می کنیم تا کم کم خورش روغن پس بده و بعد رب انار رو بهش اضافه می کنیم و هم زده و مخلوط می کنیم و بعد اجازه می دیم با حرارت ملایم بجوشه.
در اینجای کار می ریم سراغ بادمجان ها و اون ها رو شسته و پوستشون رو جدا می کنیم ، سپس به شکل نگینی متوسط خردشون کرده و داخل آب و نمک قرار می دیم تا تلخی بادمجان ها از بین بره و کمی زمان می دیم تا داخل آب نمک بمونه و بعد آبکش کرده و اجازه می دیم بمونه و آب اضافه اش خارج بشه ، بعد داخل روغن سرخشون می کنیم.
وقتی که بادمجان ها سرخ شدن اون ها رو به خورش اضافه کرده و درب قابلمه رو قرار می دیم تا خورش کامل جا بیافته ، در آخر های کار می تونیم نمک رو هم اضافه کرده و بعد می تونیم  غذا رو سرو کنیم.

بازدید : 377 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.