کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه قنبر پلو شیرازی

طرز تهیه قنبر پلو شیرازی

  • متوسط
  • ساده
  • 4 نفر
  • 120 دقیقه

قنبر پلوی شیرازی یکی دیگر از غذاهای اصیل و سنتی است. این غذای خوشمزه مجلسی و پرطرفداره که بهترین گزینه برای پذیرایی از مهمان میباشد این غذای جذاب جزء دسته پلوهای مخلوطه که کمی ملس است و میزان ترشی و شیرینی آن به ذائقه افراد بستگی دارد.

مواد لازم برای تهیه قنبر پلوی شیرازی

  • گوشت چرخکرده : 350 گرم
  • کشمش : 50 گرم
  • پیاز : 2 عدد بزرگ
  • رب انار : 3 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل : به میزان لازم
  • زردچوبه : به میزان لازم
  • مغز گردو : 100 گرم
  • برنج : 3 پیمانه

یکی دیگر از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی قنبر پلو شیرازی است. قنبر پلو یا غم بر پلو همانند کلم پلو یک غذای معروف شیراز میباشد که بسیار محبوب و پرطرفدار است. قنبر پلو یک برنج مخلوط و ملسه که با گوشت قلقلی و رب انار درست میشود. تمام مواد این غذای خوشمزه همیشه در دسترس میباشد و میتوانید به راحتی و در زمان مناسب قنبر پلو را در منزل تهیه نمایید و در مجالس این غذای خوشمزه را سرو کنید. با دستور تهیه قنبر پلو شیرازی لذیذ تا پایان همراه ما باشید.

بهترین دستور پخت غذای شیرازی قنبر پلو

آموزش پخت قنبر پلو شیرازی

در اولین مرحله برای تهیه قنبر پلو شیرازی باید گوشت چرخکرده را به همراه نمک ، فلفل سیاه ، کمی زردچوبه و آرد نخودچی درون کاسه بریزید 1 پیاز را پوست بگیرید . درشت رنده کنید میتوانید برای سرعت بخشیدن به کارتان پیاز را درون میکسر بریزید و کاملا خرد کنید. بعد از رنده به کمک دست پیاز را فشار دهید تا کاملا آب پیاز گرفته شود. این کار برای این است که باعث شل شدن مواد گوشت قلقلی نشود.

مایه گوشت را با دست خوب ورز دهید تا تمامی مواد با هم ترکیب شود بعد از این کار مایه گوشت قلقلی را به مدت 1 ساعت درون یخچال قرار دهید تا بخوبی مواد استراحت و بوی خامی گوشت از بین برود. برنج را پاک کنید درون ظرف به همراه آب و نمک به مدت 1 ساعت خیس کنید.

دُم کشمش را جدا کنید درون کاسه ای پر از آب به مدت 30 دقیقه خیس کنید تا کمی نرم و شن ریزه های کشمش از بین برود. گردو را به کمک چاقوی تیز روی تخته خرد کنید و کنار بگذارید.

پیاز بعدی را پوست بگیرید و به صورت نگینی و ریز خرد کنید تابه را روی حرارت قرار دهید بعد از داغ شدن روغن پیاز خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید ، تفت دهید تا پیاز شیشه ای و آب آن تبخیر شود. کشمش را آبکشی نمایید درون صافی بریزید تا آب کشمش از صافی رد شود.

در این مرحله گردوی خرد شده را به همراه کشمش به پیاز در حال تفت اضافه کرده و دقت داشته باشید کشمش نشوزد و خشک نشود. کمی نمک و رب انار را به مواد درون تابه اضافه کنید باهم مخلوط کنید بعد از کمی تفت تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مایه گوشت قلقلی را از یخچال خارج کنید تابه را روی حرارت قرار دهید بعد از داغ شدن روغن به اندازه یک گردو از مایه گوشت بردارید و کف دست گرد کنید و درون تابه قرار دهید این کار را تا اتمام مواد انجام دهید صبر کنید تا کاملا گوشت قلقلی سرخ شود بعد از انجام این مرحله گوشت قلقلی ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

بهترین دستور تهیه قنبر پلو شیرازی

قابلمه را از آب پر کنید روی حرارت متوسط قرار دهید بعد از اینکه آب جوشید برنج را درون قابلمه بریزید وقتی که اطراف برنج نرم ولی مغز آن کمی سفت بود برنج را آبکش نمایید درون قابلمه روغن بریزید ته دیگ دلخواهتان را کف بچینید بعد یک لایه برنج بریزید لایه بعد موادی که آماده کردید روی مواد هم گوشت قلقلی بگذارید این کار تا پایان مواد و برنج ادامه دهید.

در قابلمه را بگذارید و 40 دقیقه اجازه دهید تا با حرارت ملایم برنج دم بکشد. بعد از گذشت این زمان قنبر پلوی شیرازی آماده شده است درون ظرف مورد نظر سرو کنید و با سالاد شیرازی میل کنید.

دستور تهیه پلو با گوشت قلقلی - قنبرپلو

بازدید : 412 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.