کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه دوپیازه میگو

طرز تهیه دوپیازه میگو

  • پرهزینه
  • متوسط
  • 4 نفر
  • 45 دقیقه

دوپیازه میگو یکی از غذاهای رایج در استانهای جنوبی و شرقی کشورمان است که البته اصالتی افغانی دارد و در کشورهای هند و پاکستان نیز تهیه و طبخ میشود. البته این غذا با رسپی های متفاوتی تهیه میشود ، مثلا در افغانستان غالبا با گوشت و در هند با آلو یا بامیه تهیه و سرو […]

مواد لازم برای تهیه دوپیازه میگو

  • نیم کیلو میگو پاک کرده
  • پیاز زرد متوسط 4 عدد
  • گوجه فرنگی متوسط 3 عدد
  • سیب زمینی متوسط 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری سر پر
  • سیر 5 حبه
  • فلفل سیاه، کاری، فلفل قرمز ، پاپریکا و زردچوبه به مقدار لازم

دوپیازه میگو یکی از غذاهای رایج در استانهای جنوبی و شرقی کشورمان است که البته اصالتی افغانی دارد و در کشورهای هند و پاکستان نیز تهیه و طبخ میشود. البته این غذا با رسپی های متفاوتی تهیه میشود ، مثلا در افغانستان غالبا با گوشت و در هند با آلو یا بامیه تهیه و سرو میشود.

شما میتوانید این غذای سنتی را با گوشت گوسفند/گوساله تکه ای یا چرخ کرده، مرغ، میگو، سیب زمینی و مقدار زیادی پیاز خلال شده درست کنید و یا بطور کلی آنرا گیاهی کرده و از بامیه ، کدو خورشتی و… استفاده کنید. در این دستور تهیه قصد داریم دوپیازه میگو درست کنیم که بیشتر در بوشهر طبخ میشود.

دستور تهیه دوپیازه میگو بوشهری

  1. مرحله اول و مهم تهیه دوپیازه میگو ، تمیز کردن آن است که ابتدا باید پوست میگو ها را گرفته و رگ پشت آنها را جدا کنیم. اگر اینکار را قبلا انجام نداده اید ، به شما توصیه میکنیم از میگوهای پاک شده آماده استفاده کنید. وقتی میگوها پاک شدند آنها را داخل یک ظرف درب دار قرار داده و مقداری نمک، فلفل ، ادویه کاری، فلفل قرمز ، پاپریکا و زردچوبه به آن اضافه کرده و هم میزنیم برای اینکه ادویه ها بخوبی روی میگوها پخش شوند مقداری آب یا روغن زیتون نیز میتوانیم به ظرف اضافه کنیم. درب ظرف را میگذاریم و میگوها را به یخچال منتقل میکنیم تا استراحت کنند.
  2. حال به سراغ سیب زمینی ها میرویم ، آنها را پوست گرفته و بصورت نگینی با ابعاد دلخواه برش میدهیم. سیب زمینی ها را با زردچوبه و مقداری روغن سرخ میکنیم و بعد به یک ظرف دیگر منتقل میکنیم. در حین سرخ شدن سیب زمینی ، سراغ پیاز میرویم. ابتدا پیازها را پاک کرده و سپس به شکل نگینی خرد میکنیم.
  3. بعد از سرخ شدن سیب زمینی ها ، نوبت به میگوها میرسد ، باید آنها را کمی تفت دهیم تا سرخ شوند. برای طبخ میگو به حدود 5 تا 7 دقیقه زمان با شعله متوسط نیاز داریم. تایم بیشتر میگو ها را خشک میکند.
  4. وقتی میگوها سرخ شدند ، آنها را از تابه خارج کرده و پیازهای نگینی را برای سرخ شدن به تابه انتقال میدهیم و کمی روغن یا کره نیز به آن اضافه میکنیم. وقتی پیازها کمی طلایی و روشن شدند ، 5 حبه سیر را رنده ریز کرده و به تابه اضافه میکنیم. پنج دقیقه بعد نمک ، زردچوبه و پاپریکا را به پیاز و سیر اضافه کرده و هم میزنیم.
  5. اکنون نوبت اضافه کردن رب گوجه فرنگی به پیاز است. مواد را با هم مخلوط میکنیم و درب تابه را میگذاریم. سه تا گوجه فرنگی داشتیم که باید اونها رو رنده کنیم طوریکه پوستش جدا بشه و وارد دوپیازه نشه. 3 تا 4 دقیقه که رب گوجه همراه پیاز تفت خورد ، گوجه های رنده شده رو هم اضافه کرده و با هم مخلوط میکنیم.
  6. وقتی مواد داخل تابه کمی سبک شد ، میگو و مقداری از سیبزمینی ها رو وارد تابه میکنیم و با هم مخلوط میکنیم. کمی بعد سس غلیظ شده و دوپیازه ما آماده سرو هست. در ظرف مناسب کشیده و با باقیمانده سیب زمینی تزیین و سرو میکنیم.دستور پخت دوپیازه میگو مجلسی

تاریخچه دوپیازه

خاستگاه این غذا خوراسان (خوراسان قدیم که شامل بخش هایی از ایران و افغانستان کنونی است) میباشد که توسط مغول‌ها به کشورهای آسیای جنوبی معرفی شد. دوپیازه به مرور توسط فرهنگ های غذایی مختلفی مانند حیدرآبادِ هند و اقوام مختلف پاکستان تکامل یافت.

دستور تهیه دو پیازه در هند و حیدرآباد کمی متفاوت است! مانند بسیاری دیگر از غذاهای حیدرآبادی، ترشیجات بخش مهمی از دوپیازه است که از انبه خام استفاده می شود اما می توان از آب لیمو نیز استفاده کرد. در کنار اینها ادویه جاتی مثل زنجبیل و سیر، هل سیاه، میخک و دانه‌های درشت فلفل پای ثابت دوپیازه هندی است.

تاریخچه دوپیازه افغانی

بازدید : 356 / برچسب‌ها : ، ،

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.