کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه خورش سیر قلیه

طرز تهیه خورش سیر قلیه

  • متوسط
  • متوسط
  • 4 نفر
  • 60 دقیقه

سیر قلیه یکی از غذا های بسیار خوشمزه و پرطرفدار گیلانی هست که در نوع سنتی و اصلی اون ، به همراه برگ سیر تازه و گوشت اردک و غاز درست می شه اما در صورت علاقه با مرغ هم می شه درست کرد. مزه اصلی این غذا آبغوره و آب نارنج هست که از […]

مواد لازم برای تهیه خورش سیر قلیه

  • برگ سیر 600 گرم
  • مرغ 4 تکه
  • لپه 1 پیمانه
  • آبغوره 3 قاشق غذا خوری
  • نمک و زرد چوبه و فلفل به میزان لازم

سیر قلیه یکی از غذا های بسیار خوشمزه و پرطرفدار گیلانی هست که در نوع سنتی و اصلی اون ، به همراه برگ سیر تازه و گوشت اردک و غاز درست می شه اما در صورت علاقه با مرغ هم می شه درست کرد. مزه اصلی این غذا آبغوره و آب نارنج هست که از یکی از این دو حتما باید استفاده بشه.

دستور پخت خورش سیر قلیه

برای درست کردن خورش سیر قلیه در ابتدای کار گوشت مرغ (و یا اردک و غاز به ذائقه خودتون) رو به همراه لپه داخل یک قابلمه ریخته و بهش 4 پیمانه آب اضافه می کنیم و قابلمه رو روی حرارت قرار می دیم تا مرغ و لپه کاملا بپزن و نرم بشن ، در حین پخت کف های ایجاد شده روی سطح آب رو برمی داریم.

در این مرحله برگ سیر تازه رو ابتدا تمیز کرده و بعد به همراه آب فراوان می شوریم و سپس به وسیله چاقو سیر ها رو ریز خرد می کنیم سپس یک تابه مناسب رو روی حرارت قرار داده و سیر خرد شده رو بهش اضافه می کنیم و وقتی که همه آب اضافه سیر کشیده شد و تغییر رنگ داد روغن و مقداری زرد چوبه رو بهش اضافه کرده و سیر رو تفت داده و سرخش می کنیم.

وقتی که سیر ها سرخ شدن به قابلمه خورش اضافه می کنیم سپس درب قابلمه رو روش قرار داده و صبر می کنیم تا سیر ها به خوبی داخل خورش بپزن و در آخر کار وقتی که آب اضافه خورش کشیده شد دو عدد تخم مرغ رو داخل ظرفی شکسته و کمی هم می زنیم تا از لختگی دربیاد و بعد به خورش اضافه می کنیم اما تا 5 دقیقه هم نمی زنیم. بعد از 5 دقیقه خورش رو هم زده و سپس مقداری آبغوره  و کمی هم نمک بهش اضافه می کنیم.

این غذای خوشمزه گیلانی رو می تونیم به همراه برنج آبکش شده زعفرانی سرو کنیم.

 

بازدید : 269 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.