کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

  • متوسط
  • متوسط
  • 3 نفر
  • 140 دقیقه

کوفته سبزی شیرازی از غذاهای اصیل و خوشمزه شیراز میباشد این غذا به علت داشتن سبزی ، برنج و گوشت بسیار مقوی و یک وعده اصلی محسوب میشود. که افراد غیر بومی نیز طرفدار این غذا هستند شما میتوانید این کوفته را در منزل تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه کوفته سبزی شیرازی

  • گوشت چرخکرده : 300 گرم
  • آلو بخارا : 100 گرم
  • نخود آبگوشتی : 200 گرم
  • پیاز: 2 عدد متوسط
  • نمک و فلفل : به میزان لازم
  • زردچوبه : به میزان لازم
  • برنج آشی : 5 پیمانه
  • ترخون ، تره ، جعفری ، شوید : 1 کیلو

کوفته جز دسته غذاهای سنتی و اصیل ما ایرانی هاست که غذایی آبدار بوده و معمولا با نان سرو میشود. کوفته ها انواع مختلفی دارند مانند کوفته برنجی تبریز ، کوفته آرد نخودچی قزوین و کوفته سبزی شیرازی و… کوفته سبزی شیرازی به علت داشتن سبزی فراوان برخلاف دیگر کوفته ها که معمولا قرمز رنگ هستند ، سبز رنگ است و علاوه بر ظاهر زیبا از طعمی عالی نیز برخوردار است. با دستور پخت کوفته سبزی شیرازی تا پایان با کوک یاب همراه باشید.

طرز تهیه کوفته سبزی خوشمزه خانگی

طرز تهیه کوفته سبزی خوشمزه خانگی

در اولین قدم باید نخود را از شب قبل در کاسه ای خیس کنید تا هم کمی از حالت سفتی خارج شود و هم نفخ آن گرفته شود برنج را نیز بشویید و همراه نمک و آب به مدت 5 ساعت بخیسانید.

یک پیاز را ریز و نگینی خرد کنید و درون قابلمه به همراه کمی روغن تفت دهید حرارت ملایم باشد تا پیازها یکدست شرخ شود بعد از کشیده شدن آب پیاز و هنگامی که تغییر رنگ داد زردچوبه ، نمک و فلفل را اضافه کنید.

سبزی کوفته را که شامل ترخون ، شوید ، تره و جعفری میشود را بعد از شستن ریز ساطوری کنید البته میتوانید برای سرعت بخشیدن به کار از سبزی خرد کن نیز استفاده کنید.

بعد از خرد کردن سبزی ، 1 لیوان از سبزی را بردارید و کنار بگذارید و مابقی را به پیاز در حال تفت اضافه کنید و هم بزنید. زمانی که عطر سبزی بلند شد نصف پارچ آب روی مواد بریزید و در قابلمه را بگذارید تا پخته شود.

1 ساعت باید به پخت سس کوفته زمان دهید تا کاملا جا بیوفتد و غلیظ شود. در این مرحله باید به سراغ آماده سازی کوفته سبزی شیرازی بروید.

برای این کار برنج و نخود پخته شده را درون دستگاه غذاساز بریزید و مواد را پوره و له کنید و درون ظرفی مناسب بریزید سپس 1 پیاز را ریز رنده کنید.

با کمک دست آب پیاز را بگیرید تا باعث شل شدن مایه کوفته نگردد بعد از انجام این کار پیاز را به همراه گوشت چرخکرده به نخود و برنج پوره شده اضافه کنید.

در ادامه باقی مانده سبزی را به مایه اضافه کرده و با دست ورز دهید میتوانید مواد را با دست از ظرف جدا کنید و محکم به داخل ظرف بکوبید این کار باعث میشود گوشت سفت شده و در هنگام پخت وا نرود.

حال کمی از مایه کوفته را در دست خود قرار دهید وسط آن آلو بخار بگذارید و به شکل دایره در بیاورید این کار را تا اتمام مواد انجام دهید و برای 1 ساعت درون یخچال بگذارید.

کوفته ها را از یخچال خارج کنید و در کمی روغن روی حرارت ملایم تفت دهید بعد از تفت درون سس قرار دهید دقت کنید در قابلمه را نزارید زیرا باعث وا رفتن کوفته ها مشود.

بعد از کمی زمان که گذشت در را نصفه بزارید و زمان دهید تا کوفته ها به همراه سس پخته شود. بعد از آماده شدن در ظرف مناسب سرو کنید.

دستور پخت کوفته سبزی خوشمزه خانگی شیرازی

بازدید : 435 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.