کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه آش شله قلمکار

طرز تهیه آش شله قلمکار

  • متوسط
  • متوسط
  • 4 نفر
  • 180 دقیقه

اش رشته یک اش قدیمی ایرانیست.

مواد لازم برای تهیه اش شله قلمکار

  • گوشت:250گرم
  • گندم:نصف لیوان
  • لوبیا چیتی:نصف لیوان
  • نخود:نصف لیوان
  • عدس:1 لیوان
  • برنج:نصف لیوان
  • سبزی اش:500 گرم
  • پیاز:4 عدد متوسط
  • کشک:به میزان دلخواه
  • زردچوبه وفلفل،نمک:به میزان لازم

آش شله قلمکار یکی از بهترین و لذیذترین آش هاست که دستور پختی کاملا اصیل و سنتی دارد. این آش بیشتر در ایام ماه رمضان و در محرم و صفر پخت میشود و ما در مجله آشپزی کوک یاب بهترین طرز تهیه آش شله قلمکار را به شما اموزش خواهم داد.

آش شله قلمکار به دلیل داشتن گندم و حبوبات بسیار مقوی و سلامت است. حتما باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن از بین برود.
بهتر است این آش لذیذ را در وعده ناهار میل کنید تا گوارش زمان این را داشته باشد که مواد را هضم کند. آش شله قلمکار بسیار برای بدن مفید میباشد و انرژی بالایی دارد.

طرز تهیه اش شله قلمکار خانگی

در اولین مرحله گندم ، عدس ، لوبیا چیتی و نخود را پاک کنید و به خوبی بشویید. بعد از این که شستید هر کدام را جداگانه در کاسه ای به همراه آب خیس کنید. اجازه دهید نزدیک به 15 ساعت حبوبات خیس بخورند و هر 2 ساعت آب آن را تعویض نمایید. این کار برای این است که نفخ حبوبات گرفته شود. سبزی اش را پاک کنید درون تشتی بریزید و اجازه دهید درون آب خیس بخورد.

بعد از خیس خوردن گندم را درون صافی بریزید و بعد از اینکه آب اضافی گرفته شد گندم را به همراه 6 لیوان آب درون قابلمه بریزید و بگذارید گندم بپزد چند باری هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه آب جوشید نخود خیس خورده را را درون قابلمه گندم بریزید و دوباره 6 لیوان آب اضافه کنید. شعله را متوسط بگذارید بعد از اینکه اب به جوش امد حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید حدود یک ساعت مواد درون قابلمه بپزد و مغز آن از حالت خامی خارج شود.

بعد از گذشت یک ساعت لوبیا چیتی را به مخلوط گندم و نخود اضافه کنید و دوباره مواد را باهم مخلوط کنید. اگر آب قابلمه کم شده بود میتوانید مقداری آب اضافه کنید. سبزی خیس خرده را کاملا آبکش کنید. بعد از این کار ریز سبزی را خرد کنید میتوانید درون دستگاه سبزی خرد کن هم این کار را انجام دهید.

گوشت را روی تخته کار خرد کنید سعی کنید به صورت ریز و مربعی خرد کنید. بعد گوشت را به همراه 6 لیوان اب درون قابلمه دیگر بریزید و با یک پیاز پوست گرفته که از وسط دو نیم کرده اید را روی حرارت بگذارید تا بپزد.

پیاز را شسته و پوست بگیرید ، به صورت یکدست خلالی خرد کرده و تابه را روی حرارت بگذارید بعد از داغ شدن روغن پیاز را به تابه اضافه کنید و اجازه دهید کاملا سرخ شود. بعد از اینکه پیاز کاملا سرخ شد آن را درون ظرفی بریزید و کنار بگذارید.
گوشت پخته شده را از درون آب خارج کنید بعد از اینکه خنک شد گوشت را ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

برنج را بشویید و به همراه عدس در این مرحله به قابلمه اش که تدارک دیدید اضافه کنید بعد میتوانید 5 لیوان آب درون قابلمه بریزید و بگذارید تا مواد بخوبی بپزند. حال سبزی خرد شده را به همراه نمک به مواد گندم و لوبیا اضافه کنید و بگذارید تا نیم ساعت به خوبی پخته شود.

اکنون گوشت ریش ریش شده ، لوبیا چیتی ، گندم ، نخود و سبزی پخته شده را با کمی زردچوبه به قابلمه اصلی اضافه کنید. بعد فلفل سیاه ، زردچوبه و نیمی از پیاز داغ را درون مواد بریزید در قابلمه را بگذارید تا مواد به آرامی جا بیوفتد.

کار تمام شد و آش قلمکار ما آماده است ، حرارت را خاموش کنید تا آش کمی از داغی بیوفتد در ظرف مورد نظر سرو کنید و به همراه نعنا داغ و مابقی پیاز داغ و کشک تزیین نمایید.

بهترین طرز تهیه آش شله قلمکار

بازدید : 331 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.