کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه آب دوغ خیار به شیوه مجلسی

طرز تهیه آب دوغ خیار به شیوه مجلسی

  • اقتصادی
  • ساده
  • 4 نفر
  • 20 دقیقه

آموزش تهیه آب دوغ خیار به شیوه مجلسی ، یک غذای کم کالری و سبک

مواد لازم برای تهیه اب دوغ خیار

  • ماست:250گرم
  • دوغ:1لیتر
  • پیاز:1عدد ریز
  • گردو:100گرم
  • کشمش:100گرم
  • خامه:50گرم
  • خیار:3عدد
  • سبزی ریحان.ترخون.مرزه.پونه:200گرم
  • گل محمدی:به میزان لازم

آب دوغ خیار یک غذای کاملا اصیل ایرانی است. بهترین غذا برای فصل گرم و برطرف کننده عطش میباشد.این غذای لذیذ طرفداران بسیاری دارد و غذای سبک و راحتی است که در زمانی سریع حاضر و آماده مصرف میشود. همراهان همیشگی مجله کوک یاب امروز با دستور تهیه این غذای ساده در خدمت شما هستیم.

آب دوغ خیار منبع کاملی از مواد معدنی و ویتامین هاست. به دلیل استفاده از دوغ و ماست سرشار از کلسیم است. همچنین هضم این غذا بسیار برای معده راحت میباشد و به دلیل نداشتن روغن و کره بسیار سالم میباشد.

تهیه آب دوغ خیار بطور سنتی بسیار ساده و سریعتر است. اما در سالهای اخیر این غذای اصیل و قدیمی با تغییراتی مواجه شده که آنرا تا حدودی لوکس و مناسب مجالس و مهمانی ها کرده. در واقع با افزودن خامه ، اضافه کردن حجم گردو ، سبزیجات تازه و… این غذا برای مهمانی های کوچک و دورهمی ها بسیار مناسب است و اصلا حس و حال یک غذای معمولی و ارزان قیمت را ندارد.

طرز تهیه اب دوغ خیار مجلسی

ابتدا سبزی های آب دوغ خیار را پاک کنید در تشتی ریخته روی آن آب بریزید و اجازه دهید سبزی ها کاملا خیس بخورند برای ضدعفونی شدن سبزی ها میتوانید مقداری نمک نیز درون آب حل کنید. در این مدت میتوانید چندین بار آب سبزی را تعویض نمایید.

در مرحله بعد کاسه ای انتخاب کنید ماست را درون کاسه بریزید سعی کنید از ماست چکیده استفاده کنید. خامه را نیز به ماست اضافه کنید بعد مواد را با همزن برقی بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست شوند و فرم بگیرد.

خیارها را بشویید میتوانید هم پوست انرا بگیر و یا با پوست استفاده کنید این کاملا بستگی به خودتان دارد. بعد خیار را خرد کنید و سعی کنید این کار را کاملا یکدست و هم اندازه انجام دهید و سپس خیار را درون کاسه بریزید.

سبزی ها را آبکشی نمایید درون صافی بریزید تا کاملا آب آن خارج شود بعد از این کار تخته کار را اماده و سبزی ها را خرد کنید. بهتر است اندازه سبزی ها مثل خیار باشد.

سبزی های خرد شده را نیز درون کاسه بریزید. گردو را ریز خرد کنید و در کاسه بریزید دلیل استفاده از گردو این است که طبع ماست و دوغ سرد میباشد گردو این سردی را خنثی میکند.

کشمش را پاک کنید خوب بشویید درون صافی بریزید تا آب آن خارج شود بعد از این کار کشمش را نیز درون کاسه بریزید. پیاز ها ریز خرد کنید بعد از خرد کردن درون کاسه بریزید.

مواد آب دوغ خیار مجلسی

مواد را کامل مخلوط کنید میتوانید در این مرحله نمک و فلفل را اضافه کنید. اگر دیدید مواد آب دوغ خیار شما سفت است میتوانید مقداری دوغ و یا اب درون مواد بریزید. بعد نان دلخواهتان را انتخاب انرا به تکه های کوچک خرد کنید و درون مواد بریزید اگر دوست دارید خنک این غذا را میل کنید میتوانید از تکه های یخ استفاده کنید.

اب دوغ خیار شما آماده شده است و میتوانید با گل محمدی و یا گردو تزیین نمایید.

طرز تهیه اب دوغ خیار

 

بازدید : 333 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.