کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه کولی غورابیج

طرز تهیه کولی غورابیج

  • پرهزینه
  • متوسط
  • 5 نفر
  • 60 دقیقه

غذاهای گیلانی تنوع بسیار زیاد و بینظیری دارن و اگر بخوایم اونها رو لیست و طبقه بندی کنیم ، میتونیم یک داکیومنت بزرگ و متنوع از این غذاها تهیه کنیم که البته بیشترشون ناشناخته هستن ، اما تقریبا همشون کیفیت و عطر و طعم بینظیری دارن و تمام اینها هم برای استفاده از سبزیجات معطر […]

مواد لازم برای تهیه کولی غورابیج

  • سبزی چوچاق ، نعنا و پونه و گشنیز 500 گرم
  • مغز گردو 250 گرم
  • ماهی کولی 8 عدد
  • آبغوره 1 و نیم استکان
  • نمک و فلفل به میزان لازم

غذاهای گیلانی تنوع بسیار زیاد و بینظیری دارن و اگر بخوایم اونها رو لیست و طبقه بندی کنیم ، میتونیم یک داکیومنت بزرگ و متنوع از این غذاها تهیه کنیم که البته بیشترشون ناشناخته هستن ، اما تقریبا همشون کیفیت و عطر و طعم بینظیری دارن و تمام اینها هم برای استفاده از سبزیجات معطر و متنوعی هست که در شمال کشور به وفور پیدا میشه.

کولی غورابیج هم یکی از همین نوع خورش‌های سنتی گیلان هست که با استفاده از ماهی کولی که نوعی ماهی کوچک هست ، مغز گردو آسیاب شده ، آبغوره و چند نوع سبزی معطر استان گیلان تهیه می شه. کولی غورابیج در بین مردم گیلان یک غذای محبوب هست و البته با توجه به قیمت ماهی و گردو ، هزینه نسبتا زیادی هم روی دست شما خواهد گذاشت. با ما همراه باشید تا در ادامه با دستور تهیه این خورش سنتی گیلانی آشنا بشیم.

دستور پخت کولی غورابیج

برای درست کردن خورش گیلانی کولی غورابیج ابتدا مغز گردو رو که آسیاب کردیم به همراه دو پیمانه آب داخل یک قابلمه می ریزیم و سپس با هم به خوبی ترکیب کرده و روی حرارت قرار می دیم تا به جوش بیاد سپس حرارت رو کم می کنیم تا گردو ها روغن بندازن.

در این مرحله باید ماهی ها رو تمیز کرده و بشوریم پس ابتدا شکم ماهی ها رو با چاقو باز کرده و خالی می کنیم و سرش رو هم جدا می کنیم و بعد کولی ها رو خوب شسته و داخل آبکش قرار می دیم تا آبش خارج بشه.

حالا باید سبزی ها رو که شستیم و خرد کردیم داخل تابه ریخته و به همراه کمی روغن تفت داده و سرخ کنیم ماهی ها رو هم که گذاشتیم آبش خشک بشه داخل یک تابه به همراه روغن که گذاشتیم کامل داغ شده سرخ می کنیم و سپس سبزی سرخ کرده و ماهی کولی سرخ شده رو به گردوی در حال جوشیدن اضافه می کنیم و اجازه می دیم با هم با حرارت ملایم بجوشن در آخر آبغوره رو هم اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا خورشمون جا بیافته.

در آخر کار که خورش کولی غورابیج جا افتاد نمک ، فلفل و گلپر رو بهش اضافه کرده هم می زنیم تا مخلوط بشن و بعد هم می تونیم حرارت رو خاموش کرده و خورش رو به همراه برنج سرو کنیم.

بازدید : 79 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.