کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه گوش فیل

طرز تهیه گوش فیل

  • اقتصادی
  • ساده
  • 4 نفر
  • 60 دقیقه

شیرینی گوش فیل یک شیرینی خوشمزه ایرانی است که بسیار محبوب و پرطرفدار میباشد. در اصفهان گوش فیل را با دوغ نعنایی سرو میکنند که ترکیب این 2 مواد بسار دلچسب است و به امتحان کردنش می ارزد. تهیه گوش فیل اسان است و به راحتی میتوانید در منزل تهیه نمایید و با آن از مهمان های خود پذیرایی کنید.

مواد لازم برای تهیه گوش فیل

  • آرد : 1 پیمانه و نیم
  • شیر : نصف لیوان
  • روغن مایع : 1 قاشق غذاخوری
  • شربت : 1 قاشق غذاخوری
  • بکینگ پودر : 1 قاشق مرباخوری
  • زرده تخم مرغ : 2 عدد
  • شکر : 3 لیوان
  • آب : 2 لیوان
  • جوهر لیمو ک نوک قاشق چایخوری
  • گلاب : 1/4 پیمانه
  • زعفران دم کرده غلیظ : به مقدار لازم

گوش فیل یکی از شیرینی های جذاب و خوشمزه ایرانی است که بیشتر در ماه مبارک رمضان در کنار زولبیا و بامیه دیده میشود. دلیل نامگذاری این شیرنی ، شباهت زیادی است که به گوش حیوان فیل دارد. اصالت گوش فیل برای استان اصفهان است و شاید تعجب کنید اگر بدانید که این شیرینی را همراه دوغ نعنایی سرو میکنند. اگر برای شما سوال پیش میاید که ترکیب یک چیز شیرین با یک نوشیدنی شور چگونه امکان پذیر است پیشنهاد میکنم که یک بار امتحان کنید. با دستور پخت گوش فیل خانگی تا پایان همراه ما باشید.

دستور پخت شیرینی گوش فیل خانگی

طرز تهیه شیرنی گوش فیل

مواد اولیه گوش فیل - اموزش شیرینی گوش فیل

در اولین مرحله برای تهیه گوش فیل باید قابلمه ای را پر از آب کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید بعد از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد شکر را به همراه جوهر لیمو به آب در حال جوش اضافه کرده و منتظر بمانید تا دانه های شکر به طور کامل حل و یکدست شود. حرارت را ملایم کنید زیرا جوشیدن شربت نباید با دمای بالا صورت بگیرد زیرا باعث شکرک زدن شربت خواهد شد.

گلاب و زعفران را درون قابلمه بریزید و بگذارید تا شربت به قوام برسد. معمولا برای به قوام رسیدن شربت حدود 20 دقیقه زمان نیاز است البته این زمان نسبی است زیرا به قدرت حرارت و قابلمه شما بستگی دارد.

برای اینکه بدانید که شربت شما به قوام رسیده است کمی از شربت را روی انگشت خود بریزید اگر حالت چسبندگی داشت یعنی به قوام رسیده و میتوانید از روی حرارت بردارید تا در دمای محیط خنک شود. اگر شربت به قوام مورد نظر نرسد بعد از مخلوط کردن با گوش فیل آن را نرم میکند و تردی گوش فیل را از بین میبرد.

اکنون زمان آن رسیده که خمیر گوش فیل را آماده کنید برای این کار در کاسه ای زرده تخم مرغ بریزید و همراه روغن مایع با همزن دستی ترکیب کنید تا یکدست شود شیر و یک قاشق از شربتی که درست کردید را به زرده تخم مرغ اضافه کنید و مخلوط کنید.

در ظرفی جداگانه آرد را با بکینگ پودر 3 بار الک کنید تا ناخالصی آرد از بین برود بعد از این کار آرد را کم کم به ظرف مواد اضافه کنید هم بزنید تا گلوله های آرد باز شود برای هم زدن میتوانید از لیسک استفاده کنید بعد از مخلوط کردن مواد اگر دیدید حالت خمیری به خود نگرفته است 1 قاشق 1 قاشق آرد بریزید تا خمیر مورد نظر به عمل بیاید ( دقت داشته باشید در مصرف آرد زیاده روی نکنید زیرا باعث سنگینی خمیر میشود و در روغن پف نمیکند. )

اگر خیلی کم خمیر به دستتان چسبید دیگر لازم نیست از آرد استفاده کنید حال روی ظرف را سلفون بکشید و به مدت 2 ساعت در محیط قرار دهید تا استراحت کند.

روی تخته کمی آرد بپاشید خمیر را به کمک وردنه به ضخامت چند میلی باز کنید بعد به کمک پیتزا بر و یا چاقو مربعی یا لوزی برش دهید شکل ظاهری خمیری به سلیقه شما بستگی دارد. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید.

خمیر گوش فیلی - شیرینی گوش فیل برای ماه رمضان

بعد از اینکه روغن کاملا داغ شد خمیر را درون تابه بریزید خمیر بلافاصله پف میکند برای همین باید به سرعت هم بزنید تا خمیر مغز پخت و سرخ شود. بعد از سرخ کامل گوش فیل آن ها را درون شربت ولرم شده بریزید (حتما باید شربت ولرم شده باشد ) و بگذارید 5 دقیقه درون شربت بماند و بعد از 5 دقیقه درون صافی بریزید تا شربت اضافی از آن خارج شود.

حال میتوانید گوش فیل را در ظرف مورد نظر سرو کنید و با خلال پسته یا گل محمدی تزئین نمایید.

بهترین دستور تهیه گوش فیل خانگی

بازدید : 414 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.