کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه شیرینی پای گیلاس در خانه

طرز تهیه شیرینی پای گیلاس در خانه

  • اقتصادی
  • متوسط
  • 4 نفر
  • 180 دقیقه

پای گیلاس یکی از دسر های جذاب و خوشمزه در دنیاست. کسانی که میوه گیلاس را دوست دارند قطعا از پای گیلاس نیز استقبال میکنند. به راحتی ای پای خوشمزه را در منزل تهیه نمایید و با آن از مهمان های خود پذیرایی کنید. گیلاس بسیار به عملکر مغز کمک میکند و باعث جوتنسازی پوست میشود.

مواد لازم برای تهیه پای گیلاس

  • گیلاس : 6 پیمانه
  • شکر : 3/4 پیمانه
  • کره : 2 قاشق غذا خوری
  • نشاسته ذرت : 5 قاشق غذاخوری
  • آبلیمو : 1 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ : 1 عدد
  • شیر : نصف پیمانه
  • نمک : 1/2 قاشق چایخوری
  • دارچین : نصف قاشق چایخوری

یکی از شیرینی های محبوب و خوشمزه در دنیا پای گیلاس است که مراحل آماده سازی آن نیز چندان دشوار نیست و براحتی میتوانید این شیرینی را در منزل تهیه کنید. میوه گیلاس از فیبر ، پروتئین ، پتاسیم و کلسیم بالایی برخوردار است و در فصل تابستان به وفور در بازار یافت میشود ، همچنین برای درمان نقرس و بیماری های التهابی مفید است. بهتر است پای گیلاس را در منزل تهیه کنید چون میتوانید میزان شکر آن را خودتان کم و زیاد کنید. با آموزش پای گیلاس خانگی تا پایان همراه ما باشید.

 

بهترین دستور پخت پای گیلاس

بهترین دستور پخت پای گیلاس

در اولین مرحله برای تهیه پای گیلاس باید خمیر پای گیلاس را آماده کنید برای این کار درون ظرفی شکر ، نمک و آرد را با هم ترکیب کنید سپس کره سفت را مربعی برش دهید و درون مواد بریزید و مخلوط کنید. آبلیمو ، زرده تخم مرغ و 5 قاشق آب سرد را به مواد اضافه کنید و  به کمک انگشت دست مواد را ورز دهید. ورز دادن را تا جایی ادامه دهید تا خمیر شما سفت شود و خودش را بگیرد.

دستور تهیه شیرینی پای گیلاس

خمیر روی یک سطح صاف مثل تخته یا سینی پهن کنید و از طرفین به مرکز جمع کنید تا همه خمیر به هم بچسبد. بعد خمیر را درون کیسه فریزر بریزید و به مدت 5 ساعت درون یخچال بگذارید تا آماده شود.

گیلاس را بشویید ساقه و هسته گیلاس را جدا کنید و درون یک کاسه بریزید سپس در ظرفی جداگانه نشاسته ذرت ، دارچین و شکر را با هم ترکیب کنید و مواد را روی گیلاس بریزید در آخر هم آبلیمو را به مواد اضافه کنید و کنار بگذارید.

خمیر پای را از یخچال خارج کنید و به دو قسمت مساوی تقسیم کنید خمیر اول را روی تخته به کمک وردنه باز کنید و روی قالب گرد مخصوص پای بگذارید کمی از خمیر از لبه های قالب آویزان باشد بعد از این کار مخلوط  گیلاس با مواد پای را روی خمیر بریزید کره را مربعی برش دهید و روی گیلاس بگذارید.

مراحل آماده سازی شیرینی پای گیلاس

خمیر دوم را روی تخته قرار دهید و به صورت نوارهای دو سانتی متری برش دهید 10 برش برای این کار لازم دارید. بعد از برش خمیر این نوار ها را به صورت حصیری روی گیلاس ها قرار دهید. برای تهیه نوار حصیری پای باید 5 نوار خمیر را به صورت افقی روی مواد میانی پای بزارید جوری که نوار کوتاه تر در دو طرف و نوار بلند تر در وسط قرار بگیرد. نوار دوم و چهارم را بلند تر کرده و تا نیمه تا کنید و نوار عمودی را در وسط خمیر بگذارید. نوارهای تا شده را روی نوار های جدید گذاشته و  برگردانید و روی نوار عمودی بگذارید. این کار را تا آخر انجام دهید تا بافت حصیری شکل بگیرد.

مراحل درست کردن شیرینی پای گیلاس در منزل

لبه های خمیر پایین را به دلخواه چین دهید و به هم بچسبانید. تا ظاهری زیبا به خود بگیرد. پای آماده شده را به مدت نیم ساعت درون یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. فر را روشن کنید و روی 180 درجه سانتیگراد تنظیم نمایید.

شیرینی خانگی - پای گیلاس خانگی

بعد از نیم ساعت پای را از یخچال خارج کرد و تخم مرغ و شیر را ترکیب کنید و با برس روی لبه های پای و خمیر حصیری بمالید و دانه های شکر درشت را روی آن بریزید و به مدت 20 دقیقه درون فریزر قرار دهید. ابن کار برای این است که پای در هنگام پخته شدن تیره نشود.

بعد از گذشت 20 دقیقه دمای فر را 5 درجه کاهش دهید و پای را در فر بگذارید تا به مدت 20 دقیقه بپزد و روی آن طلایی شود. بعد از پخته شد پای گیلاس را از فر خارج کنید برش دهید و در ظرف مورد نظر سرو کنید. میتوانید پای گیلاس را با بستنی میل کنید.

دستور تهیه پای گیلاس - بهترین دستور پخت پای گیلاس

بازدید : 510 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.