کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه فلفل دلمه شکم پر

طرز تهیه فلفل دلمه شکم پر

  • متوسط
  • سخت
  • 10 نفر
  • 180 دقیقه

فلفل دلمه شکم یکی از خوشمزه ترین غذاهای اصیل و مجلسی ایرانی است. بهترین گزینه برای پذیرایی از مهمان میباشد این غذای لذیذ را به راحتی میتوانید در منزل تهیه نمایید. دلمه را هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش غذا سرو میکنند. میتوانید برای این غذا هم از فلفل دلمه رنگی و هم از فلفل دلمه سبز استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه فلفل دلمه شکم پر

  • گوشت چرخکرده : نیم کیلو
  • پیاز : 2 عدد متوسط
  • فلفل دلمه : 10 عدد
  • برنج نیم پز : 1/2 پیمانه
  • لپه : 1/2 پیمانه
  • رب گوجه فرنگی : 3 قاشق غذاخوری
  • نعناع ، پیازچه ، تره ، ترخون ، مرزه : 250 گرم
  • کره : 50 گرم
  • ترخون ، مرزه ، نعناع خشک : 3 قاشق غذاخوری
  • زرشک : 2/3 پیمانه
  • زعفران دم کرده : 1 قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل ، زردچوبه : به مقدار لازم

فلفل دلمه شکم پر یا همان دلمه فلفل یکی از غذاهای شناخته شده ایران است. این غذای لذیذ با گوشت چرخکرده و لپه تهیه میشود و در واقع شکم فلفل دلمه را با این مواد پر میکنند. البته میتوانید این غذا را با مرغ نیز تهیه نمایید که در هر دو حالت نتیجه بسیار عالی میباشد. در دسته غذایی دلمه ،  دلمه برگ مو و دلمه کلم معروف تر است ولی دلمه فلفل دلمه نیز همانند دلمه های دیگر لذیذ و محبوب است. با آموزش تهیه فلفل دلمه شکم پر تا پایان همراه ما باشید.

طرز تهیه فلفل دلمه شکم پر

در اولین مرحله برای تهیه فلفل دلمه شکم پر باید مواد شکم فلفل دلمه را درست کنید. سبزی دلمه را پاک کنید درون تشتی پر از آب به مدت 1 ساعت خیس کنید تا گل و لای سبزی گرفته شود. سپس زرشک را بعد از پاک کردن درون ظرفی از آب قرار دهید تا به مدت 20 دقیقه خیس بخورد و شن ریزه زرشک از بین برود.

برای این کار پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی و یکدست خرد نمایید تابه را روی حرارت بگذارید بعد از داغ شدن روغن پیاز را به ماهیتابه انتقال دهید بعد از اینکه کمی آب پیاز گرفته شد گوشت چرخکرده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت عطر پیاز را به خود بگیرد هنگامی که رنگ گوشت تغییر کرد زردچوبه ، نمک ، فلفل سیاه و یک قاشق رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب گوجه از بین برود.

سبزی را بشویید درون صافی بریزید تا کاملا آب سبزی گرفته شود بعد روی تخته به کمک چاقوی تیز سبزی را ریز خرد کنید برای سرعت کار میتوانید سبزی را درون سبزی خرد کن بریزید و ریز خرد کنید. بعد از این کار سبزی خرد شده و سبزی خشک  را به مایه گوشت در حال تفت اضافه کنید.

آموزش درست کردن دلمه شکم پر فلفل

زرشک را درون صافی بریزید و آبکشی نمایید بعد نصف زرشک را به همراه لپه که از قبل شستید را به مایه دلمه اضافه کنید و همراه بقیه مواد تفت دهید. برنج نیم پز شده را به موتد اضافه کنید. در این مرحله تابه را از روی حرارت بردارید و مایه دلمه را از تابه خارج کنید.

یک پیاز دیگر را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید درون یک ماهیتابه جداگانه سرخ کنید کمی زردچوبه و رب گوجه فرنگی را داخل ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین برود سپس 3 لیوان آب جوش روی مواد بریزید و اجازه دهید سس دلمه بجوشد.

فلفل دلمه ای را بعد از شستن سر آن را از بدنه جدا کنید و تمام محتویات آن را خارج کنید سعی کنید از فلفل دلمه ماده استفاده کنید زیرا شیرین تر از فلفل دلمه نر میباشد فلفل دلمه ای ماده 4 برجستگی در انتها دارد ولی فلفل دلمه نر 3 برجسنگی دارد که بیشتر برای داخل خورش یا خشک کردن استفاده میشود.

اکنون از مایه دلمه داخل فلفل دلمه بریزید این کار را تا پایان اتمام مواد انجام دهید بعد از این کار سر فلفل دلمه ای را بگذارید و درون سس قرار دهید تا به مدت 1 ساعت و نیم پخته شود. درون تابه زرشک باقی مانده را به همراه کمی کره تفت دهید ( میتوانید برای اینکه کمی زرشک طعم ملس داشته باشد شکر به زرشک اضافه کنید البته ابن کاملا به ذائقه شما بستگی دارد) بعد از تفت زرشک آن را روی دلمه و درون سس بریزید در قابلمه را بگذارید تا کاملا مواد پخته شود.

بعد از گذشت این زمان فلفل دلمه شکم پر آماده میباشد در ظرف مورد نظر سرو کنید و به همراه نان میل کنید.

طرز تهیه فلفل دلمه شکم پر - بهترین دستور پخت دلمه

 

 

بازدید : 403 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.