کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه سمنو

طرز تهیه سمنو

  • اقتصادی
  • خیلی سخت
  • 6 نفر
  • 180 دقیقه

درست کردن سمنو دشوار است ولی کاملا با ارزش است زیرا بسیار مقوی است.

مواد لازم برای تهیه سمنو

  • ارد گندم:3کیلو
  • گندم:1کیلو
  • اب:5لیتر

سمنو قدمتی تاریخی دارد یکی از سین های مهم هفت سین ما ایرانی ها از قدیم تا حالاست.سمنو یک دسر بسیار خوشمزه و مقوی است.پایه اصلی سمنو گندم میباشد به همین دلیل از خاصیت بالایی برخوردار است.شاید شما هم مثل من نزدیک نوروز و سال تحویل به فکر ان میوفتید که خودتان سمنوی هفت سین را اماده کنید اگر با من هم نظر هستید مرا تا پایان این اموزش همراهی کنید.

طرز تهیه سمنو خانگی:

سمنو از این رو بسیار سالم و مقوی است که در ان هیچ ماده شیرینی وجود ندارد سمنو طعم شیرین و جذاب خود را از جوانه گندم میگیرد.برای تهیه سمنو باید دقت و حوصله داشته باشید به دلیل طولانی بودن مراحل اماده سازی سمنو درست کردن ان سخت است اما لذت بخش.

مرحله اول انتخاب درست گندم است.گندمی را انتخاب کنید که قادر به سبز شدن باشد میتوانید از همان گندمی که برای سبز کردن سبزه تهیه نموده اید استفاده کنید.

حال گندم را به خوبی پاک کنید قسمت های اضافه ان را جداکنید.بعد از اینکه گندم ها را خوبی تمیز کرد انها را درون کاسه بریزید و با اب سرد چند بار بشویید.

بعد از اینکه شستید رمان ان رسیده  گندم ها را درون اب سرد قرار دهید جوری که اب 4 انگشت بالای گندم ها باشد.

باید گندم ها  به همان صورت به مدت 48 ساعت در اب خیس بماند در این زمان حتما چند باری اب ان را تعویض نمایید.بعد از 48 ساعت شاهد سفید شدن سر گندم ها خواهید بود این به معنای اماده شدن گندم ها برا ی پختن دسر خوشمزه سمنو است.

در این مرحله گندم را درون صافی بریزید روی گندم اب سرد بگیرید حتما در این مرحله گندم را داخل یک پارچه تمیز نگه دارید.

برای اینکه گندم ها جوانه بزنند لازم است یک پارچه تمیز و نم دار (ترجیحا پارچه نخی)را به مدت 48 ساعت روی گندم ها بکشید.حتما حوصله به خرج دهید و با ارامش تمام مراحل را پشت سر بگذارید.یادتان باشد باید در این زمان دائما پارچه مورد نظر را مرطوب نگاه دارید.

گندم ها باید بعد گذشت 48 ساعت رنگ نقره ای پیدا کنند و در این زمان حتما جوانه خواهند زد.این را بدانید که رنگ گندم نباید تیره شود.

در این مرحله چرخ گوشت را اماده کنید گندم ها را کاملا با چرخ گوشت له کنید میتوانید به جای چرخ گوشت از دستگاه غذا ساز نیز استفاده کنید.

وقتی که گندم کاملا له شد ان را درون یک کیسه پارچه ای بریزید(کیسه پارچه ای منافد بزرگی نداشته باشد که گندم ها از ان خارج شود) زیر پارچه یک کاسه گود بگذارید به خوبی و با تمام قدرت پارچه را فشار دهید جوری باید فشار بدهید که گندم ها از پوست جدا شود و شیره ان در کاسه بریزدو

دوباره شیره گندم را به همراه مقداری اب درون پارچه بریزید و با تمام قدرت فشار دهید.

درون یک کاسه شیره گندم را با ارد مخلوط کنید.قابلمه ای را انتخاب کنید روی حرارت ملایم بگذارید بعد مخلوط شیره گندم و ارد را درون قابلمه بریزید.

برای اینکه گندم ته نگیرد و بوی سوختگی ندهد باید زود زود انرا هم بزنید.هم زدن را باید تا زمانی ادامه دهید که رنگ سمنو تیره شود معمولا 30تا 40 دقیقه زمان میبرد که به نقطه جوش برسد.

بدون معطلی و وقفه به هم زدن ادامه دهید.

وفتی که سمنو کاملا جوشید و رنگ ان تیره شد حرارت را کم کنید و اجازه دهید کم کم اب ان بخار شود.

در این مرحله دیگر مواد سمنو ته نشین نمیشود پس لازم به هم زدن سریع ان نیست.

باید 2ساعت به جوشیدن ادامه دهید میتوانید از دم کنی استفاده کنید و در قابلمه را بگذارید.

فراموش نکنید هرازگاهی به سمنو سر بزنید و مواد را هم بزنید.

بعد از گذشت 2ساعت رنگ سمنوی ما کاملا تیره شده است و این دسر خوشمزه اماده میباشد.میتوانید در صورت تمایل ان را تزیین کنید.نوش جان.

 

بازدید : 493 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.