کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

پیتزا | طرز تهیه انواع پیتزا خانگی با کیفیت رستوران + ترفندهای مهم پیتزا

پیتزا | طرز تهیه انواع پیتزا خانگی با کیفیت رستوران + ترفندهای مهم پیتزا

  • متوسط
  • متوسط
  • 1 نفر
  • 45 دقیقه

پیتزا یک نمونه از خوراکی های بسیار شناخته شده ، خوش طعم و جهانی می باشد که بطور معمول به شکل دایره ای تهیه و طبخ می شود. این غذا در اجاق گاز ، فر و یا تنور تهیه شده و از جمله مواد اولیه ای که در انواع آن مشترک است سس گوجه فرنگی […]

مواد لازم برای تهیه پیتزا

پیتزا یک نمونه از خوراکی های بسیار شناخته شده ، خوش طعم و جهانی می باشد که بطور معمول به شکل دایره ای تهیه و طبخ می شود. این غذا در اجاق گاز ، فر و یا تنور تهیه شده و از جمله مواد اولیه ای که در انواع آن مشترک است سس گوجه فرنگی ، خمیر پیتزا و پنیر می باشد. پنیر استفاده شده در تهیه آن ، انواع مختلفی مانند پنیر پیتزا و پنیر موزارلا دارد و یا میتواند بصورت ترکیبی ار انواع پنیر باشد. نکته جالبی که می توان به آن اشاره کرد آن است که به یک پیتزای کوچک پیزتا (Pizzetta) گفته می شود. همچنین شخصی که به پختن پیتزا می پردازد پیزائولو (Pizzaiolo) نامیده می شود.

به طور معمول ، در مکان های رسمی در کشور ایتالیا ، پیتزا را برش نمی دهد و آن را به صورت برش نخورده جلوی مشتری می گذارند و مشتری می تواند با استفاده از چنگال و کارد پیتزای خود را میل کند. اما در سایر مکان ها پیتزا برش داده شده و با دست میل می شود. اولین بار کلمه پیتزا در سده دهم میلادی در یک دست نوشته از یک شهر در جنوب ایتالیا (گائتا) به زبان لاتین دیده شد. پیتزایی که در این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد ، در ناپل اختراع شده که در انواع طعم ها موجود است و در تمام کشور های جهان نیز یافت میشود. این غذای بین المللی به عنوان یک فست فود شناخته شده که حتی به صورت منجمد شده در بعضی جاها فروخته می شود که باید خاطر نشان کرد که از قبل پخته شده است و برای میل کردن آن تنها کافی است که آن را گرم کنیم. همانطورکه پیشتر اشاره شد ، در تهیه پیتزا موادی وجود دارد که بصورت ثابت در پخت انواع آن مورد استفاده قرار می گیرد مانند خمیر یا نان پیتزا ، پنیر پیتزا و سس گوجه فرنگی که در هنگام ذکر مواد اولیه هر نمونه از پیتزا از بیان و تکرار آن ها صرف نظر می کنیم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه خمیر پیتزا

طرز تهیه خمیر پیتزا - آموزش خمیر پیتزای عالی

یک نمونه از نان های پر کاربرد در تمام دنیا ، خمیر پیتزا می باشد که در تهیه نمونه های مختلفی از پیتزا به کار برده می شود. در ادامه به آموزش چگونگی تهیه یک خمیر پیتزای عالی ، آن هم به صورت گام به گام می پردازیم.

مواد لازم برای 4 عدد پیتزا

  • آرد نان فانتزی 390 گرم
  • خمیر مایه فوری 1 قاشق غذاخوری
  • شکر 1 قاشق غذاخوری
  • آب جوشیده شده در دمای اتاق 250 گرم
  • روغن مایع یا روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
  • نمک 1 قاشق چایخوری

دستور تهیه خمیر پیتزا

برای شروع تهیه خمیر پیتزا ، باید دو سوم لیوان آب ، خمیر مایه و شکر را درون یک ظرف اضافه کنیم. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد آن است که احتیاج به عمل آوردن خمیر مایه به شکل جداگانه نمی باشد.

بعد از آن به هم زدن مواد می پردازیم تا زمانی که به طور کامل مخلوط شده باشند. بعد از آن نمک و روغن را درون ظرف می ریزیم و مواد را هم می زنیم تا مخلوط شوند. بعد از آن آردی که از قبل الک کرده ایم را درون ظرف می ریزیم و دوباره هم می زنیم. این کار باعث می شود که به یک بافت لطیف و نرم برسیم.

اگر بافت خمیر حاصل شده خشک و سفت باشد ، باید آرام آرام آب را درون ظرف بریزیم و مواد را مخلوط کنیم تا نرم بودن بافت خمیر به حد مطلوب ما برسد. دقت کنید که خمیر حاصل شده باید مقداری به دست بچسبد.

بعد از آن باید حدود ربع ساعت به ورز دادن خمیر حاصل شده بپردازیم تا سطح صافی از خمیر حاصل شود. بعد از آن باید کف یک ظرف بزرگ و دست های خودمان را آغشته به روغن کنیم.

در قسمت بعد خمیر را به چونه ای بزرگ تبدیل کرده و به داخل ظرف منتقل می کنیم و بر روی آن سلفون می کشیم. اکنون باید حدود یک ساعت آن را بر روی کانتر آشپزخانه بگذاریم و کاری با آن نداشته باشیم. این کار باعث می شود که حجم خمیر حدود دو برابر بیشتر شود و خمیر استراحت کند.

بعد از آن باید خمیر را از داخل ظرف در بیاوریم. بعد از آن بر روی سطحی که می خواهیم کار کنیم آرد می پاشیم و خمیر را بر روی آن سطح قرار می دهیم و اندکی آن را ورز داده که هوای اضافی که در آن وجود دارد از بین برود.

بعد از آن خمیر را چهار قسمت می کنیم و به شکل جداگانه ای هر قسمت را تبدیل به چونه کرده و سپس چونه ها را بر روی یک سطح ، که از قبل آرد بر روی آن پاشیده شده است می گذاریم و برای پوشاندن آن ها از یک پارچه استفاده می کنیم.

حدود ربع ساعت بعد با استفاده از وردنه به باز کردن چونه ها می پردازیم. حال آن ها را به داخل قالب های پیتزا منتقل می کنیم. در صورتی که تمایل داشته باشیم خمیر پیتزا حجیم نشود ؛ با استفاده از یک چنگال در چند جای آن ، حفره هایی ایجاد می کنیم.

تهیه خمیر پیتزا به اتمام رسیده است و تنها کافی است که مواد مورد نظر را بر روی آن چیده و به پختن پیتزا بپردازیم. توجه کنید که این خمیر ، احتیاجی به پخته شدن از قبل ندارد و پخته شدن آن به همراه سایر مواد پیتزا کفایت می کند.


طرز تهیه پیتزا پپرونی

بهترین دستور پخت پیتزا پپرونی در خانه

یک نمونه از پیتزا ، پیتزای پپرونی می باشد که بسیار پرطرفدار نیز است. این غذای شناخته شده در سراسر دنیا ، با استفاده از سوسیس پپرونی پخته شده و نامگذاری آن از این جهت است که در ادامه به آموزش طرز پخت آن می پردازیم.

  • مواد لازم برای 4 نفر
  • سوسیس پپرونی 250 گرم
  • پنیر پیتزا 150 گرم
  • گوجه فرنگی 1 عدد
  • فلفل دلمه ای قرمز 1 عدد
  • سس کچاپ 2 قاشق غذاخوری
  • آویشن به میزان لازم

دستور تهیه پیتزا پپرونی

برای شروع باید فلفل دلمه ای را شسته و کلاهک آن را جدا کنیم و سپس محتویات درون آن را خارج کنیم. بعد از آن به خرد کردن آن به شکل نگینی می پردازیم.

در مرحله بعد سوسیس ها را به شکل ورقه ای خرد می کنیم. سپس گوجه فرنگی را شسته و پس از خارج کردن قسمت های داخلی آن ، به خرد کردن قسمت های باقی مانده به شکل نگینی می پردازیم.

بعد از آن که فر را روشن کردیم آن را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم می کنیم و صبر می کنیم تا کم کم داغ بشود. خمیر پیتزای آماده شده از قبل را درون قالب قرار می دهیم و سطح آن را صاف می کنیم.

اکنون سس کچاپ را بر روی خمیر پهن کرده و این کار را به شکلی انجام می دهیم که تمام نقاط خمیر ، آغشته به سس شده باشد. حال نیمی از پنیر پیتزا را بر روی خمیر پیتزا به طور یکدست می ریزیم.

اکنون فلفل دلمه ای ، سوسیس پپرونی ورقه ورقه شده و گوجه فرنگی خرد شده را به شکل دلخواه خود بر روی خمیر پیتزا می ریزیم و به اندازه دلخواه خود بر روی پیتزا آویشن اضافه می کنیم و در نهایت باقی مانده پنیر پیتزا را بر روی سایر مواد پخش می کنیم.

دقت کنید که پنیر پیتزا به شکلی بر روی پیتزا پخش شده باشد که تمام آن را بپوشاند. بعد از آن قالب پیتزا را در طبقه دوم فر قرار می دهیم. حدود بیست دقیقه زمان می‌ برد تا پنیر آب بشود. همچنین جهت تغییر در رنگ پنیر پیتزا می توان از گریل فر بهره برد.

در صورت تمایل برای خوب برشته شدن پیتزا می توان آن را در مرحله بعد در طبقه اول فر قرار داد و حدود ۵ دقیقه گریل را روشن کرد. بعد از گذشت این زمان آن را از داخل فر در آورده و با سس کچاپ سرو می کنیم.


طرز تهیه پیتزا سبزیجات

طرز تهیه پیتزا سبزیجات خوشمزه و حرفه ای

یک نمونه از انواع پیتزا ، پیتزا سبزیجات می باشد که بر خلاف تصور عموم مردم می توان گفت که می تواند به اندازه پیتزا هایی که با گوشت درست می شود خوش طعم باشد. همچنین این نمونه از پیتزا بسیار سالم تر بود و تنها مخصوص افرادی که گیاه خوار هستند نمی باشد و در بین افراد گوشت خوار طرفداران خود را پیدا کرده است. در ادامه به آموزش مرحله به مرحله چگونگی درست کردن آن می پردازیم پس با ما باشید.

مواد لازم برای 8 نفر

  • نخود فرنگی پخته شده 1 فنجان
  • ذرت نیم پز 1 فنجان
  • فلفل دلمه 2 عدد
  • قارچ 6 عدد
  • سیر خرد شده 1 عدد
  • جعفری و اسفناج بخار پز 2 قاشق غذاخوری
  • ترخون ، جعفری ، اسفناج ، مرزه و کرفس (سبزیجات خشک) به میزان دلخواه
  • نمک به میزان لازم
  • فلفل سیاه به میزان لازم
  • زردچوبه به میزان لازم

مواد لازم برای سس بشامل

  • آرد 1 قاشق غذاخوری
  • شیر 2 فنجان
  • پنیر پارمزان 3 قاشق غذاخوری
  • پنیر پیتزا 200 گرم

دستور تهیه پیتزا سبزیجات

برای شروع تابه ای مناسب انتخاب کرده و بر روی شعله گاز می گذاریم. سپس درون آن مقداری روغن زیتون می ریزیم و صبر می کنیم تا دمای آن بالا برود. همه مواد را به مدت کوتاهی تفت می دهیم تا از حالت خام خود در بیایند.

بعد از آن فلفل سیاه ، نمک و زردچوبه را درون تابه می ریزیم. نکته ای که می توان به آن اشاره کرد آن است که غیر از سبزیجات ذکر شده ، هر نوع ماده غذایی از خانواده سبزیجات مثل کلم بروکلی و یا هر چیز دیگر را می توان جایگزین و یا اضافه کرد.

حال می رویم سراغ تهیه ی سس بشامل. به این منظور آرد را درون یک ظرف تفت داده و این کار را تا زمانی ادامه می دهیم که عطر آرد به مشاممان بخورد. بعد از آن شیری که بر روی کانتر آشپزخانه قرار گرفته است و به دمای اتاق رسیده است را آرام آرام درون ظرف می ریزیم تا از گلوله شدن آرد جلوگیری کنیم. بعد از مخلوط شدن آن ها ، پنیر پارمزان و پیتزا را درون ظرف می ریزیم و شعله گاز را خاموش می کنیم. این کار باعث حفظ شدن حالت کشدار پنیر می شود.

اگر ظرف بر روی شعله گاز بماند پنیر حالت کش دار خود را از دست می دهد‌. به منظور درست کردن سس قرمز ، رب را به همراه مقداری روغن تفت داده و سپس به آن آب و یک قاشق آبلیمو اضافه کرده و صبر می کنیم تا به غلظت مناسب برسد. این سس آماده شده را بر روی نان پیتزا پخش می کنیم.

حال یک قاشق از سس بشامل را بر روی آن پخش می کنیم و سایر مواد را روی آن می ریزیم. سپس دوباره لایه ای از سس بشامل را بر روی مواد اضافه می کنیم. دقت کنید که در تهیه این نوع از پیتزا با استفاده از کمی پنیر به آن حالت رژیمی داده‌ایم. اما در صورت تمایل می توانید لایه ای از پنیر پیتزا به آن اضافه کنید.

حال بر روی پیتزا آویشن می ریزیم. در صورتی که می خواهیم پیتزا بافتی نرم داشته باشد ، می توان با استفاده از یک آب پاش بر روی آن کمی آب بپاشیم. حال پیتزا را درون فر می کنیم و آن را در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم می کنیم. حدود نیم ساعت برای پخت پیتزا کافی می باشد.

نکته ای که می توان به آن اشاره کرد آن است که جهت کش دار تر شدن پنیر ، می توان قبل از آن کمی روغن بر روی پیتزا کشید و سپس پنیر پیتزا را اضافه کرد. همچنین در تهیه سس بشامل می توان از ترکیب پنیر پیتزا ، پارمزان و گودا استفاده کرد که طعم بی‌ نظیری دارد.

بازدید : 754 / برچسب‌ها : ،

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.