کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه اش دوغ

طرز تهیه اش دوغ

  • اقتصادی
  • ساده
  • 6 نفر
  • 90 دقیقه

اش دوغ بسیار سلامت برای بدن است این اش دوغ لذیذ معمولا در زمان طبیعت گردی بسیار خواهان دارد.

مواد لازم برای تهیه اش دوغ

  • برنج:2پیمانه
  • دوغ:2لیتر
  • نخود:1پیمانه
  • بلغور گندم:1پیمانه
  • سبزی اش(تره.نعنا.گشنیز):500گرم
  • سیر:3حبه درشت
  • تخم مرغ:1عدد
  • نمک و فلفل:به میزان لازم

اش دوغ یکی از غذاهای قدیمی و اصیل ایرانی است.اش دوغ بسیار پرطرفدار و لذیذ است و معمولا در هر نقطه از ایران این اش رابا دستور پخت متفاوتی درست میشود در بعضی نقاط ایران این اش را رقیق میل میکنند  معمولا اش دوغ را به عنوان میان وعده یا غذای اصلی سرو میکنند.امروز دستور پخت لذیذ ترین اش دوغ را براتون به نمایش میگذارم.

طرز تهیه لذیذترین اش دوغ:

ابتدا برنج را بشویید و انرا در کاسه ای همراه با اب خیس کنید.همچنین نخود و بلغور گندم را جداگانه بشویید و در کاسه بریزید اب را درون کاسه بریزید تا چند ساعتی خیس بخورند.سعی کنید هر 2ساعت یکبار اب انها را تعویض کنید.

در این مرحله سبزی اش دوغ را پاک کنید بعد از اینکه پاک کردید درون تشتی ریخته اب روی سبزی بریزید اجازه دهید سبزی ها برای مدتی درون تشت بماند و هر 30دقیقه اب ان را تعویض و سبزی را ابکشی کنید این کار باعث میشود گل ولای ان از بین برود.

وقتی که تمیز سبزی ها را شستید درون صافی بریزید تا کاملا اب ان خارج شود.تخته کارتان را اماده کنید سبزی ها را با کارد تیز ریز و یکدست خرد کنید ترجیحا سعی کنید ساقه ها را خرد نکنید و دور بیاندازید.

نخود و بلغور را درون صافی بریزید بعد از اینکه ابشان رفت قابلمه مورد نظر را انتخاب کنید بلغور و نخود را درون قابلمه بریزید اکنون اب را به قابلمه اضافه کنید جوری که 4 بند انگشت اب روی نخود و بلغور را بپوشاند.قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید.

برنج را نیز درون صافی ریخته دوباره ابکشی کنید اجازه دهید اب ان از صافی خارج شود.

اکنون برنج را به همراه سبزی خرد شده به مخلوط نخود و بلغور اضافه کنید  با قاشق هم بزنید اجازه دهید مواد شما 30دقیقه بپزد.

دوغ را در قابلمه ای جداگانه بریزید در این مرحله میخواهیم کار اماده سازی دوغ را انجام دهیم.اندازه قابلمه را در نظر بگیرید چون قرار است این قابلمه اصلی ما برای پخت اش دوغ باشد.دوغ را روی حرارت ملایم قرار دهید زمانی که دوغ شروع به قل قل کردن کرد تخم مرغ را که از قبل در کاسه ای شکسته بودید و مطمئی هستید سالمه را به دوغ در حال جوش اضافه کنید.

دوباره منتظر به جوش امدن دوغ بمانید وقتی دوغ بجوش امد دیگر موادمان را که پخته شده بود را اضافه میکنیم(نخود.برنج.بلغور.سبزی)

بعد از اضافه کردن مواد را با ملاقه خوب به مدت 40دقیقه هم بزنیدتا دوغ کامل به جوش بیاید.در این زمان میتوانید نمک و فلفل و سیر را که از قبل ریز خرد کرده اید را اضافه کنید.

در اخر گاز را خاموش کنید اجازه دهید مقداری خنک شود.بعد از خنک شدن در کاسه بریزید و انرا با نعنا داغ تزیین نمایید.نوش جان.

 

بازدید : 395 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.