کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه کلانه ، نان سنتی کرمانشاه و کردستان

طرز تهیه کلانه ، نان سنتی کرمانشاه و کردستان

  • اقتصادی
  • ساده
  • 10 نفر
  • 30 دقیقه

بهترین و لذیذترین میان وعده.

مواد لازم برای تهیه کلانه

  • پیازچه:2لیوان خرد شده
  • زعفران دم کرده:به میزان لازم:
  • ارد:2لیوان
  • نمک :نصف قاشق چایخوری
  • اب:1لیوان
  • کره:به میزان لازم

کلانه خوردنی خوشمزه استان کردستان و کرمانشاه است. این نان خوشمزه از قدمت و اصالت زیادی برخوردار است. به شدت پیشنهاد میکنم اگر هنوز این نان خوشمزه را امتحان نکرده اید با دستوری که برای شما به نمایش میگذارم حتما کلانه را در خانه درست کنید و از خوردن ان لذت ببرید.

کلانه به دلیل سالم بودن موادش یک میان وعده مقوی به شمار میاید.کلانه را میتوانید همراه دوغ و ماست محلی میل کنید. معمولا کلانه درون تنور یا ساج سنگی پخت میشود ولی شما میتوانید روی گاز درست کنید.

طرز تهیه نان سنتی کلانه

طرز تهیه کلانه لذیذ کردستان

در مرحله اول باید آرد را 3 الی 4 بار به خوبی الک کنید این را به خاطر داشته داشته باشید هرچی ارد شما خالص تر باشد و بهتر الک شده باشد خمیر شما بهتر درست میشود و فرم دادن به خمیر به راحتی صورت میگیرد و در نهایت خمیر لطیف تری دارید.

بعد از الک کردن آرد آنرا درون کاسه ای بریزید و نمک را به آن اضافه کنید. سپس به آرامی آب را به آرد اضافه کنید حواستان باشد آب را کم کم اضافه کنید در غیر این صورت حل کردن ارد وقت بیشتری از شما میگیرد.

وقتی تمام آب را به آرد و نمک اضافه کردید خوب ورز دهید تا کاملا مواد مخلوط شوند و به صورت خمیر در بیایند و مواد به دست شما نچسبد بعد از اینکه مطمئن شدید خمیر شما نمیچسبد روی کاسه را سلفون بکشید و اجازه دهید 3 ساعت در محیط استراحت کند و به همان شکل باقی بماند.

بعد از گذشت 3 ساعت دوباره خمیر را به مدت 10 دقیقه ورز دهید و سپس تخته کارتان را اماده کنید. روی تخته ارد بپاشید و خمیر اماده شده را به 10 قسمت مساوی تقسیم کنید بعد از این کار یک تکه از 10 تکه را برداشته و روی تخته کار با وردنه کاملا شبیه نان لواش باز کنید این کار را برای هر 9 تکه دیگر هم انجام دهید.

آموزش پخت نان محلی کلانه

حال پیازچه را پاک کنید به خوبی بشویید و ریز خرد کنید بعد از خرد کردن مقداری پیازچه را در یک طرف خمیر ریخته طرف دیگر را ببندید با دست لب های ان را فشار دهید که بهم بچسبد و با وردنه لبه انرا صاف کنید.

مراحل پخت نان کلانه

تابه مورد نظر را روی حرارت ملایم قرار دهید بعد از داغ شدن تابه نان را درون تابه قرار دهید اجازه دهید نقطه های قهوه ای روی نان ایجاد شود ولی نسوزد چون خمیر بسیار نازک است. بعد از سرخ شدن انرا برگردانید تا طرف دیگر ان نیز سرخ شود.

بعد از اینکه همه نان های ما اماده شد با برس روی انرا زعفران و کره بمالید.
کلانه شما اماده میباشد میتوانید همراه دوغ یا ماست میل کنید.

بازدید : 327 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.