کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه قیمه

طرز تهیه قیمه

  • متوسط
  • متوسط
  • 4 نفر
  • 130 دقیقه

قیمه یک خورش اصیل ایرانیست.

مواد لازم برای تهیه قیمه

  • گوشت گوسفندی:400گرم
  • لپه:2قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی:3قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی:3عدد
  • پیاز:2عدد متوسط
  • نمک و فلفل:به میزان کافی
  • زعفران دم کرده:به میزان دلخواه
  • سیب زمینی:3عدد متوسط
  • چوب دارچین:در صورت تمایل

یکی از لذیذ ترین خورش های ایرانی خورش قیمه است. از غذاهای سنتی ایرانی که تقریبا بیشترین طرفداررا بین غذاهای نذری وایام مذهبی دارد.

طرز تهیه خورش قیمه مجلسی:

خورش قیمه همانند خورش فسنجون وخورش قرمه سبزی بسیار پرطرفدارو محبوب است.

این خورش اصیل به صورت سنتی با گوشت قرمز طبخ میشود اما برای کسانی که پرهیز از گوشت دارند میتوانند این خورش لذیذ را بدون گوشت درست کنند و از میل کردن ان لذت ببرند.

برای مشاهده دستور پخت این غذای محبوب تا انتها همراه ما باشید.

برای تهیه خورش قیمه مجلسی ابتدا لازم است حدود 1تا2ساعت قبل از شروع کار لپه ها را در اب خیس کنید و هر 30دقیقه در صورت امکان ابشان را تعویض کنید.

پیازها را یک دست نازک ونگینی خرد کنید کنید قابلمه مورد نظر را روی شعله قرار دهید روغن را به مقدار مناسب اضافه کنید پس از داغ شدن روغن پیاز خرد شده را اضافه کنید تفت دهید و اجازه دهید تا کمی نرم شود سپس زردچوبه را به پیاز اضافه کنید.

گوشت را به صورت تکه ای خرد و شستشو دهید.دراین مرحله گوشت را به پیاز در حال تفت اضافه کنید بعد از کمی تفت دادن لپه را که از قبل خیسانده بودید را اضافه کنید تفت دادن را تا زمانی که کاملا گوشت و لپه سرخ شوند ادامه دهید.

 

زمانی که گوشت کاملا سرخ شد(البته زیاد تفت دادن گوشت باعث سفت شدن ان میشود)رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه میکنیم خوب سرخ میکنیم تا کاملا بوی خامی رب از بین برود و خورش ما رنگ بهتری به خود بگیرد.در پایان کمی فلفل سیاه هنگام سرخ شدن مواد اضافه میکنیم.

بعد از اینکه مواد ما به خوبی تفت داده شد چند لیوان اب جوش و مقدار کوچکی چوب دارچین به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش ما با حرارت ملایم کامل بپزد و جا بیافتد.

میتوانید لیمو امانی را که از قبل شسته اید با چنگال چند سوراخ کنید و با یک لیوان اب به مدتد 20دقیقه بجوشانید به این شکل تلخی ان از بین میرود بعد از اینکه لپه و گوشت ما به طور کامل پخت لیمو عمانی و مقداریذ نمک به خورش اضافه میکنیم.

در این مرحله میتوانید میزان ادویه خورشتتان را کنترل نمایید.

خورش ما با حرارت ملایم در حال جا افتادن است در این هنگام میتوانید زعفران دم کرده را اضافه کنید.

سیب زمینی را یکدست به صورت خلالی خرد میکنید برای از بین بردن نشاسته ان میتوانید به مدت 20دقیقه در اب سرد قراردهید بعد انرا ابکشی کنید با دستمال خشک و تمییز اب ان را بگیرید.

تابه را روی حرارت قرار میدهید روغن را اضافه کنید(برای خوشرنگ شدن سیب زمینی میتوانید کمی زردچوبه به کف ماهی تابه اضافه کنید)بعداز داغ شدن روغن سیب زمینی را اضافه کنید تا یکدست سرخ شود.

خورش را میتوانید در ظرف موردنظر سرو کنید حواستان باشد نه زیاد سفت باشد نه زیاد ابکی.کمی باید اب داشته باشد.پس از کشیدن خورش روی ان را با سیب زمینی به زیبایی تزیین کنید و همراه برنج سرو کنید.

نوش جان.

 

نکات مهم طبخ خورش قیمه مجلسی:

استفاده از زعفران در خوشرنگ شدن قیمه بسیار تاثیر دارد.

البته رب گوجه فرنگی نیز بسیار مهم است حواستان باشد رب گوجه فرنگی در هنگام تفت نسوزد که هم باعث تیرگی هم تلخی خورش میشود.

 

لیمو عمانی:

لیمو عمانی را هم میتوان قبل از ریختن در خورش جوشاند هم میتوان هسته های ان را جدا کرد و در 30دقیقه پایانی به خورش اضافه کرد.

 

دارچین:

برای اینکه قیمه ما کاملا مجلسی وطعمی شبیه قیمه نذری را به خود بگیرد میتوانید از دارچین استفاده کنید البته از پودر دارچین باعث میشود خورش ما کمی رنگش تیره شود توصیه میشود از چوب دارجین استفاده کنید که هم عطر بهتری دارد هم رنگ خورش ما را تغییر نمیدهد.

بازدید : 455 / برچسب‌ها : ،

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.