کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه شیرین پلو

طرز تهیه شیرین پلو

  • اقتصادی
  • ساده
  • 3 نفر
  • 90 دقیقه

شیرین پلو از زمان های قدیم در ایران در شهر های مختلف پخت میشد و بسیار محبوب است.

مواد لازم برای تهیه شیرین پلو

شیرین پلو یک غذای سنتی ایرانی است که طعم متفاوتی نسبت به مزه سایر غذاها دارد.دستور پخت های متفاوتی برای تهیه شیرین پلو وجود دارد و این غذا در جای جای ایران به اشکال مختلفی طبخ میشود ، امروز بهترین دستور پخت شیرین پلو را اموزش خواهیم داد ، تا اخر همراه ما باشید.

شیرین پلو یک غذای مجلسی است که در بسیاری از عروسی ها و مجالس این غذا را سرو میکنند. در طبخ این پلو مخلوطس از مرغ و پوست پرتقال استفاده میشود.

 

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی

در اولین مرحله برای تهیه شیرین پلو مجلسی برنج را بشویید. برنج را در کاسه به همراه  2 قاشق نمک و آب خیس کنید و اجازه دهید دو ساعت در آب بماند. مرغ را تمیز کنید چربی های اضافه آن را بگیرید بعد قابلمه مورد نظر را انتخاب کنید مرغ را به همراه چند لیوان اب درون قابلمه قرار دهید حرارت گاز را ملایم کنید و اجازه دهید مرغ بپزد در زمان پخت یک پیاز را پوست بگیرید بعد از وسط نصف کنید و به همراه نمک و کمی زردچوبه به مرغ اضافه کنید.

اکنون خلال بادام و خلال پسته را درون کاسه بریزید روی خلال ها گلاب بریزید و بگذارید حدود دو ساعت توسط گلاب خیسانده شوند.
زرشک را پاک کنید و اجازه دهید درون کاسه پر از آب به مدت 20 دقیقه خیس بخورد.

برای درست خلال پوست پرتقال ، ابتدا پرتقال را بشویید پوست آنرا جدا کنید و روی تخته کار پوست پرتقال را خلالی و یکدست خرد کنید. بعد از خلال کردن پوست پرتغال ، قابلمه ای را پر از اب کنید روی حرارت متوسط قرار دهید و خلال پوست پرتقال را درون آن بریزید و بگذارید اب به جوش بیاید بعد از جوشیدن اب خلال پوست پرتقال را از اب خارج کنید درون صافی بریزید و ابکشی نمایید. این کار را 3 مرتبه انجام دهید تا به طور کامل تلخی پوست پرتقال گرفته شود.

حال نوبت آماده کردن هویج هاست. بعد از شستشوی هویج ، پوست آنرا بگیرید و به صورت خلالی و یکدست خرد کنید. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید بعد از داغ شدن روغن هویچ را با کمی روغ تفت دهید. در زمان تفت کمی زعفران دم کرده به هویج اضافه کنید. بعد از اینکه هویج سرخ شد آنرا از تابه خارج کنید و کنار بگذارید. زرشک را آبکشی کنید درون صافی بریزید تا آب آن خارج شود. بعد از این کار تابه را همراه کره روی حرارت ملایم قرار دهید ، زرشک را درون تابه بریزید وبه همراه شکر تفت دهید جوریکه بافت نرم زرشک حفظ شود.

در این مرحله در تابه دیگر خلال پوست پرتقال را درون کره و شکر تفت دهید بعد از تفت خلال پوست پرتقال را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.
مرغ پخته شده را روی تخته کارتان به صورت مکعبی خرد کنید وکنار بگذارید.
خلال بادام و خلال پسته را که با گلاب خیس کرده بودید را در صافی بریزید بعد از این کار درون تابه جداگانه با کره تفت دهید.

قابلمه را آب کنید روی حرارت متوسط قرار دهید بعد از اینکه آب جوشید برنج را اضافه کنید وقتی که برنج اماده ابکشی شد از روی حرارت بردارید و درون صافی بریزید و کمی آب گرم روی برنج بگیرید تا شوری آن برود.

ته قابلمه روغن بریزید و میتوانید ته دیگ مورد نظرتان را ته دیگ بگذارید نیمی از برنج را بریزید بعد روی برنج مرغ و هویج سرخ شده را بچینید بعد بقیه برنج داخل قابلمه اضافه کنید و در اخر بقیه زعفران را روی برنج بریزید.
بعد از 40 دقیقه برنج دم کشیده و اماده سرو میباشد در ظرف مناسب بریزید و با خلال بادام و خلال پسته و زرشک تزیین کنید.

شیرین پلو مجلسی خوشمزه

بازدید : 351 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.